DI: Giv datacentre mulighed for egen grøn strøm
Dansk Industri (DI) opfordrer regeringen til at ændre reglerne for lokal energiforsyning, så datacentre og andre virksomheder med stort elforbrug kan etablere egen vedvarende energiproduktion og dermed aflaste det pressede elnet.
Vicedirektør Troels Ranis, DI.. Foto: Dansk Industri
Udmeldingen kommer samtidig med, at regeringen arbejder på nye regler for prioritering af den begrænsede kapacitet i elnettet. Energiminister Samira Nawa har peget på, at blandt andet ladestandere og elektrificering af transport kan få forrang frem for nye datacentre.
Ifølge DI bør debatten dog ikke handle om at vælge mellem elbiler og datacentre.
“Datacentre er en central del af den digitale infrastruktur, som skal understøtte kunstig intelligens, cloud-løsninger og digitalisering af dansk erhvervsliv,” siger vicedirektør Troels Ranis, DI, og fortsætter:
“Hvis Danmark systematisk placerer dem bagerst i køen, risikerer vi, at investeringer, arbejdspladser og digital kapacitet flytter til andre lande.”
DI peger på, at nuværende regler gør det vanskeligt for virksomheder at etablere direkte forbindelser mellem lokal produktion af grøn strøm, energilagring og eget forbrug. Organisationen ønsker derfor hurtigere godkendelser og mere fleksible regler for såkaldte direkte linjer og lokale energihubs.
Ifølge DI kan ændringerne gøre det muligt at placere datacentre sammen med sol- og vindanlæg samt batteriløsninger og dermed reducere belastningen af det kollektive elnet.
-emte
