Entreprenør digitaliserer indkøbet med KlarPris
Entreprenøvirksomheden Enemærke & Petersen, der er en del af MT Højgaard-koncernen, tager et nyt skridt mod fuld digitalisering af materialekøb og indgår et samarbejde med indkøbsplatformen KlarPris.
Samarbejdet ses af parterne som et vigtigt skridt mod en mere digital og konkurrencedygtig byggebranche.. Foto: KlarPris
Den nye aftale betyder, at virksomheden fremover samler indkøb af værktøj, tekniske artikler og isenkram – og på sigt alle byggematerialer – i én digital portal.
Målet er at effektivisere indkøbsprocesser, sikre bedre compliance og minimere administration på projekterne. Derudover skal løsningen bruges til at sortere uønskede kemiprodukter fra og indsamle dokumentation til bæredygtighedskrav, skriver KlarPris i en pressemeddelelse.
”Systemet gør det muligt at følge forbrug og købsadfærd på projektniveau, få prisoverblik og kontrollere fakturaer automatisk. Det frigiver tid og ressourcer, som kan bruges direkte på projekterne,” siger Henrik Lehmann, indkøbschef hos Enemærke & Petersen.
”Vi håber, at flere entreprenører vil følge med og skubbe branchen mod mere digitalisering,” tilføjer han.
KlarPris bliver samtidig et værktøj til at sikre, at materialerne lever op til gældende regler og bæredygtighedsstandarder som DGNB og EU-taksonomien. Systemet kan også håndtere fælles blacklisting af produkter på tværs af projekter og underentreprenører.
”Med ét samlet system for indkøb, fuld dokumentation og automatisering giver det mulighed for markante effektiviseringer hos alle parter og det vil styrke samarbejdet på tværs af brancheskel og bringe hele byggeriet et skridt tættere på en mere digital og konkurrencedygtig fremtid”, siger Simon Uldall, Kommerciel Direktør hos KlarPris.
Samarbejdet ses af parterne som et vigtigt skridt mod en mere digital og konkurrencedygtig byggebranche.
-emte
