Fra grossist til servicepartner

Grossisten er i flere henseender blevet nærmere knyttet til kunden og hjælper eksempelvis med dokumenthåndtering, uddannelse og deltager sågar i projektstyring og forretningsudvikling. Trenden er, at grossisten bliver kundens strategiske samarbejdspartner – til fordel for alle parter.

Som en række andre grossister søger Lemvigh-Müller at optimere egne og kundernes forretningsgange. På godthjulpet.dk kan man få et visuelt overblik over de services, Lemvigh-Müller tilbyder, og se hvilke dele af værdikæden som kan understøttes. Foto: Lemvigh-Müller..

Hos stål- og teknikgrossisten Lemvigh-Müller var man i løbet af 2015 gennem en selvransagelse. Med flere hundredtusinder produkter på hylderne og kunder inden for snart sagt alle brancher, var der opstået et behov for klart at definere overfor egne medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder, hvad Lemvigh-Müller egentlig er for en størrelse. Udover at levere varer er Lemvigh-Müller, ligesom konkurrenterne i markedet, i stigende grad begyndt at levere tillægsydelser og services, der understøtter kundens forretning.

”Vi kan hjælpe vores kunder med meget mere, end de tit er klar over”, siger Kim Øxenholt, marketing- og e-businessdirektør hos Lemvigh-Müller. Foto: Lemvigh-Müller..

Mere end blot en grossist
Kim Øxenholt, der er marketing- og e-businessdirektør hos Lemvigh-Müller, siger: 

”Det ene sted leverer vi 30 tons armeringsstål på en byggeplads, det andet sted holder vi et kursus for industriinstallatører, mens vi et tredje sted fylder forbrugsvarer på en kundes lager eller bringer dem ud ekspres til en montør i marken. Vi er meget mere end en grossist, der flytter kasser fra A til B. Tværtimod. Vi kan hjælpe vores kunder med meget mere, end de tit er klar over, men hvordan udtrykker man det på en måde, som både kunder og kolleger let kan forstå”.  

Det førte til ’Godt hjulpet’, som ikke er et slogan, men mere et begreb og en ledetråd, der udtrykker kernen i Lemvigh-Müllers forretning på en måde, som alle kan forholde sig til. – Uanset hvad der gøres for kunden, stor som lille, skal han være godt hjulpet.

Optimering af kundens værdikæde 
”Det er vigtigt, at ’Godt Hjulpet’ ikke bare bliver et smart slogan eller et tomt begreb. Der skal være en reel substans i de ord, man bruger. Ellers bliver det en hul floskel. Derfor har vi også gjort meget ud af at gøre det tydeligere, hvordan vores kunder og leverandører er godt hjulpet af Lemvigh-Müller”.

Kim Øxenholt fortæller, at Lemvigh-Müller derfor har udarbejdet hjemmesiden ’godthjulpet.dk’, hvor man kan få et visuelt overblik over alle de områder, hvor Lemvigh-Müller kan være med til at optimere kundens værdikæde og forretning. Ved at følge links kan man se de forskellige områder forklaret i tekst og levende billeder inden for områderne: Indkøbsoptimering, lagerstyring, effektiv logistik, stål- og metalbearbejdning, teknologisparring, dokumentation og certifikathåndtering, kompetenceudvikling og forretningsudvikling.

Digital empati
Et af de helt centrale elementer i udviklingen er, at dialogen mellem leverandør og kunde bliver mere digital og mere kompleks. Det første, som drev udviklingen, var, at leverandørerne kunne spare penge ved at bestille varer elektronisk. I de seneste år er de digitale platforme blevet til mere end det. I takt med at kunderne handler mere og mere på internettet, opsamles der data og viden om kundernes behov og præferencer. Det kan bruges til at skræddersy services specifikt til enkelte kunder.

<p>”Ved at forstå kundernes digitale færden, kan vi bedre forstå deres ønsker og behov”.</p>

Kim Øxenholt, marketing- og e-businessdirektør hos Lemvigh-Müller

”Vi bruger data til at gøre både relationen og kommunikationen mere relevant og vedkommende. Ved at forstå kundernes digitale færden, kan vi bedre forstå deres ønsker og behov. Vi kalder det nogen gange for digital empati, og det dækker blandt andet over, at vi kan målrette vores opmærksomhed og gøre samhandlen bedre ved at forstå kundens mønstre, når de handler. Vi har indtil videre kun set begyndelsen på denne udvikling, hvor man nemt kan forestille sig, at kunder, grossist og leverandører i fremtiden i langt højere grad deler data og i fællesskab opnår viden og indsigt, som kan optimere indkøbsproces, logistik, produktvalg og meget mere”, fortæller Kim Øxenholt. 

Hjælper med dokumentation om produkter
Et konkret eksempel på en digital service er, at Lemvigh-Müller ligger inde med en lang række certifikater, datablade og diverse godkendelser om kundens indkøb, som i mange tilfælde er forretningskritiske for kunden. Lemvigh-Müller har i dag allerede alle disse data liggende struktureret, og fordelt på enkelte kunders indkøb, og kan dermed håndtere og sikre, at de altid er tilgængelige, hvis kunden på et tidspunkt skal dokumentere detaljer om produkter over for myndigheder eller andre.

Det handler om at forstå kunden
”I bund og grund leverer vi de samme produkter som vores konkurrenter på et marked, hvor der er stor prisgennemsigtighed og konkurrence. Det betyder, at det er på alt muligt andet end produkterne i sig selv, vi kan differentiere os. Det gør vi ved at forstå vores kunder, forstå deres behov og være lidt forud omkring de teknologier og forretningsmodeller, der tegner sig i fremtiden. Vi skal kort sagt arbejde på, at kunden føler sig godt hjulpet hos Lemvigh-Müller – både i dag og i morgen”, siger Kim Øxenholt. 

PCSCHEMATIC A/S

Sponseret

Optimer og effektiviser dine byggeprojekter

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

01.05.2024Installator.dk

Direktør forlader konkurs-truet forsyningselskab

01.05.2024Installator.dk

Analyse: Elektrikere kan forvente at tjene 3  mio. kr. mere end humaniora-kandidater

30.04.2024Signify

Sponseret

Signify udnævner ny salgschef i Danmark

30.04.2024VELTEK

Sponseret

El & Teknik 2024 – står for menneskelige relationer, forretning og viden

30.04.2024Installator.dk

El & Teknik´24: Elektrificeringens nøgleaktører på plads

29.04.2024Installator.dk

Sejr til SMV-virksomheder i kampen for fair betalingsfrister

29.04.2024RIB Software

Sponseret

DS1140 KURSUS – tilmeld dig i dag!

29.04.2024Installator.dk

Loven om ret til reparation passerer vigtig hurdle

Jobmarked

Se alle

Roth Danmark A/S

Sælger til Roth Danmark A/S

Nord- og Midtjylland. Nu har du en unik mulighed for at blive en del af et stærkt salgsteam. Du er stærk på VVS-kunder, og hos os planlægger og tilrettelægger du selv din arbejdsdag.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ABB A/S

Field Service Engineer / tekniker med interesse i spændet mellem IT og automation

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

12.05.2024

GN Belysning A/S

Salgskonsulent til el-installatører, Sjælland og øerne

Vi søger en engageret og erfaren salgskonsulent, der får ansvaret for at udvikle salget og kunderelationerne på Sjælland og øerne.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Zealand - Erhvervsakademi Sjælland

Vi søger en dygtig underviser til vores VVS-installatøruddannelse

Har du en passion for VVS-faget og brænder du for at udvikle og formidle din faglige viden? Så er der en spændende mulighed for at blive en del af Zealands team i Slagelse. Vi søger en dygtig adjunkt eller lektor til vores VVS-installatøruddannelse, som udbydes både som fuldtidsstudie og som efteruddannelse i Slagelse.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

02.05.2024

METRO THERM A/S

Vi søger en Key Account Manager til vores varmepumpeteam

Har du forstand på varmepumper? Og trives du på landevejen? Så er det måske dig, vi søger som vores nye Key Account Manager hos METRO THERM.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Solar Danmark

Intern sælger El

Trives du med en alsidig hverdag, hvor du samtidig kan være en del af et stærkt og dynamisk salgsteam som har den gode kundeoplevelse i fokus? Har du fagligheden i orden samt teknisk flair, og kan du yde god og professionel rådgivning inden for tekniske/elmæssige løsninger? Så har du nu muligheden for at blive en del af vores team.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.05.2024

ABB A/S

Projektleder inden for el-infrastruktur

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid. I ABB har vi et klart mål om at udbrede diversitet og inklusion både når det gælder: køn, LGBTQ+, handikap, etnicitet og alder. Sammen er vi startet på en rejse, hvor vi allesammen både individuelt og sammen hylder og hilser individuelle forskelle velkommen.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.05.2024

Energi360

Salgsteknisk konsulent

Energi360 søger salgstekniske konsulenter med el eller VVS teknisk baggrund til både øst/vest Danmark.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Solar Danmark

Account Manager til El-Installatørsalg

Er du drevet af salg og kan skabe langvarige kunderelationer? Vil du være en del af et succesfuldt team af eksterne og interne salgskonsulenter inden for el, i en stilling som du selv er med til at forme? Så har vi muligvis jobbet til dig, som Account Manager el-Installatørsalg.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.05.2024

ABB A/S

Produktchef til Installationsmateriel

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

01.05.2024

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Kursus
Materialeforståelse og komponenter til mindre byggerier

Få kompetencerne til at håndtere det korrekte valg af materialer ifm. forskellige typer af konstruktioner.

Dato

08.02.2024

Sted

Hellerup

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Kursus
Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen

På modulet Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen lærer du at vurdere byggesagens juridiske problemstillinger på baggrund af en juridisk granskning og kunne formidle disse til byggesagens samarbejdspartnere.

Dato

11.04.2024

Sted

Hellerup

Danvak
Kursus
Commissioning

Vi oplever, at der er et stigende behov for færdigheder inden for dette felt i forbindelse med kravsspecifikation, projektering, opførelse, aflevering og drift af byggerier i Danmark.

Dato

29.04.2024

Tid

08:00

Sted

Trinity Hotel & Konference Center, Gl. Færgevej 30, 7000 Fredericia

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
TEKNISK VIDEREGÅENDE KURSUS Jordvarme og luft-til-vand varmepumper

Kurset giver dig et dybere kendskab til varmepumpernes styringsprincipper, anlægsopbygning samt fejlfinding og giver dig en generel viden om opstart af varmepumper. Kurset vil indeholde en del praktiske opgaver, og det forudsættes, at du har en vis erfaring indenfor VVS, el og køleteknik, og at du har deltaget på basis-kursus.

Dato

07.05.2024

Tid

08:00

Sted

Vølund Varmeteknik Industrivej Nord 7B 7400 Herning

Danvak
Kursus
Det optimale termiske indeklima med lavt energiforbrug

Få indblik i bygningsreglementets indeklima-krav og termiske komfort-krav ved lavtemperatur-opvarmning og højtemperatur-køling med udgangspunkt i eksisterende standarder (DS/EN/ISO 7730, DS/EN 16798-1/2, DS 469 og DS 447).

Dato

07.05.2024

Tid

08:30

Sted

Symbion, Fruebjergvej 3, 2100 København Ø

RIB Software
Kursus
Opfylder du kravene til DS1140, og skal du nå at have en plads på vores kursus?

DS1140 omhandler kvalitetssikring af bærende konstruktioner, hvilket betyder at de konstruktionsbærende fag nu skal opfylde en lang række nye krav, der stilles til kvalitetssikring og dokumentation.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Online