Luft til uddannelse
Finanskrisen har som så mange andre steder betydet færre opgaver i ordrebogen hos elinstallatør Claus Dalsgaard A/S. Men i stedet for straks at fyre medarbejdere, har virksomheden set det som en gylden mulighed for at sætte fokus på udvikling af medarbejdernes kompetencer. Og støtte fra El-branchens Kompetenceudviklingsfond hjælper godt på vej.
Vi har søgt fonden om støtte til en række kurser både lederkurser, faglige kurser og ajourføringskurser. Vi har fået støtte til lidt over halvdelen, og det er vi godt tilfredse med. Vi har også fået en begrundelse for de afslag, vi har fået. Blandt andet giver fonden jo ikke støtte til ajourføringskurser om f.eks. stærkstrømsbekendtgørelsen, fortæller HR-medarbejder og sikkerhedsleder hos Claus Dalsgaard A/S, Helle Blach til Installatør Horisont.
Styrket indsats
Hos Claus Dalsgaard A/S er de glade for, at de har fået støtte fra fonden. Det er med til at styrke indsatsen med kompetenceudvikling i virksomheden, som allerede gør mange ting selv og har gjort det længe. Det vidner Helle Blachs historie om.
Jeg blev oprindeligt ansat i virksomheden i 2006 som direktionssekretær for Claus Dalsgaard. Dengang var der godt 30 medarbejdere, i dag er vi 60. Flere medarbejdere betød, at der blev flere og flere HR-opgaver at løse. Men der var ingen til at gøre det. Den opgave kastede jeg mig over, siger Helle Blach og fortsætter:
At der er en til at tage sig af HR, er sammen med ændrede krav fra kunderne en af forklaringerne på, at der er stor fokus på efteruddannelse af medarbejderne hos Claus Dalsgaard A/S. Helle Blach har i øvrigt selv lige afsluttet en lederuddannelse, og det er blandt andet hendes speciale, som er udgangspunktet for uddannelsesindsatsen hos Claus Dalsgaard A/S. Specialet handler om udvikling og fastholdelse af medarbejderne i virksomheden.
Jeg har blandt andet lavet en spørgeskemaundersøgelse blandt medarbejderne, som viser, at de gerne vil styrke og udvikle deres kompetencer, forklarer HR-medarbejderen som også fortæller, at der f.eks. allerede er iværksat et udviklingsforløb i kommunikationsafdelingen inden for: Fiberteknik, overvågning og digital antenne.
Uddannelse i stedet for fyringer
Medarbejderne er virksomhedens vigtigste ressource. Det er filosofien hos Claus Dalsgaard A/S. Og det er en af forklaringerne på, at finanskrisen ikke har ført til fyringer i virksomheden.
I en tid, hvor finanskrisen betyder, at opgaverne ikke nødvendigvis kommer ind af sig selv, og hvor vi derfor ikke har helt ligeså travlt, som vi har haft i 2008, er der luft til, at vi kan kigge os selv efter i sømmene. Lever vi op til vores vision? Er medarbejdernes kompetencer, som de skal være, eller er der behov for udvikling? Er kundeservicen høj nok? osv., fortæller Helle Blach. Hun fortsætter:
Der er hele tiden nye udfordringer i markedet, som kræver, at virksomheden og medarbejderne udvikler deres kompetencer. Så i stedet for at afskedige folk nu, hvor der er færre opgaver, har vi valgt at satse på et kompetenceløft i virksomheden. Og det skal være hele vejen rundt både ledelsesmæssigt, fagligt og med hensyn til kundeservicen.
Og støtten fra fonden har givet Helle Blach og virksomheden yderligere blod på tanden. Nu skal der arbejdes strategisk med kompetenceplanlægning og personlig udvikling for medarbejderne.