Nu er jeg selv ansvarlig for at træffe valg
Da Kenn Andersen ledede 600 medarbejdere i en stor installationsvirksomhed, kunne han uddelegere mange ledelsesopgaver til sine afdelingschefer. Efter at have købt sit eget firma med 34 ansatte, er det hans eget ansvar at opstille klare mål, tilrettelægge en strategi og markedsføre virksomheden i en tid, hvor der skal kæmpes for hver opgave. Ansvaret tynger ham dog ikke. Tværtimod.
Jeg skulle jo finde ud af, hvad jeg ville med mit liv og fik med købet af egen virksomhed mulighed for at realisere et længe næret ønske om at blive selvstændig, siger den 50-årige installatør.
Den tidligere ejer, Mads Hansgaard har drevet virksomheden i 43 år, hvor han nu er blevet ansat med ansvar for driften. Kenn Andersen beskriver selv firmaet på Kong Georgs Vej som en god og gedigen elinstallationsvirksomhed med fokus på tele samt data-installationer og generel el-service.
Med den ledelseserfaring, jeg fik i Bravida, føler jeg mig godt klædt på til at drive min egen virksomhed, forklarer han.
Jeg er overbevist om, at det har helt afgørende betydning, at vores 34 medarbejdere ved, hvilken kurs, jeg ønsker at afstikke. Det er langt fra uvæsentligt, at man som leder opstiller klare mål for virksomheden, ligesom det er vigtigt, at man får kommunikeret sine visioner ud til medarbejderne. At kunne løfte sig op i helikopterperspektiv og tage bestik af, hvilke muligheder en virksomhed har, er formentlig noget at det vigtigste, jeg har kunnet tage med mig fra min tid som leder i en større virksomhed.
Hvordan mener du, at lederrollen i en mindre virksomhed adskiller sig i forhold til opgaverne i en større virksomhed?
En af de store forskelle består i, at ledelse i en stor virksomhed i høj grad handler om politik. Det er ikke tilfældet i et mindre firma. Derudover har lederen i en stor virksomhed til opgave at tegne de overordnede linier. Her skal lederen kort sagt skabe rammerne. Tidligere var jeg jo chef for 600 medarbejdere, og det var derfor op til de enkelte afdelingschefer at udfylde rammerne. I dag er vi et team, som er ansvarligt for virksomhedens ledelse, og jeg må selv vise, hvilken vej, vi skal gå.
Fokus på stærke kompetencer
Kenn Andersen finder det vigtigt, at han som leder ikke kun sørger for at skabe basis for en fornuftig indtjening, men også - sammen med medarbejderne - får afklaret, hvor virksomheden har sine største kompetencer.
Gennem årene har firmaet ikke gjort så meget ud af at udbrede kendskabet til sig selv. Siden jeg overtog virksomheden i sommeren 2009, har jeg derfor søgt at synliggøre os over for rådgivere, bygherrer og andre. For at sikre en fortsat fornuftig indtjening, har jeg valgt at fokusere på vores produktionsapparat. Eksempelvis har vi opstillet nogle nøgletal for, hvor meget tid den enkelte medarbejder skal bruge på opgaver ude hos kunderne. Det sker ikke mindst for at øge effektiviteten samt for at mindske spildtid. Derudover er det - netop fordi vi befinder os i en krisetid - vigtigt at gennemføre en målrettet salgsindsats i forhold til nye potentielle kunder, siger Kenn Andersen.
Vi har samtidig valgt at lave en klar forretningsstrategi og ambitionen er, at vi så vidt muligt vil kunne udføre alle former for elinstallationsarbejde inden for byggeri - og hermed mener jeg såvel i private hjem, institutioner og offentlige kontorer som i virksomheder. For at kunne nå det mål må vi videreudvikle vores kompetencer inden for såvel tele- og dataområdet som sikringsinstallationer og bygningsautomatik.
God rådgivning og god opførsel
Samtidig har Kenn Andersen udviklet en strategi vedrørende firmaets holdninger og adfærd.
Når vi nu har lavet en vækststrategi, er det også vigtigt, at vi har nogle klare retningslinier for såvel nuværende som kommende medarbejdere. Filosofien er, at vi inden for vores kompetenceområder skal kunne rådgive kunderne kvalificeret, samt at vi opfører os pænt. Eksempelvis skal vi efter endt arbejde efterlade et rum i samme ryddelige stand, som da vi ankom. Det lyder måske helt indlysende, men det er jo ikke nødvendigvis nogen selvfølge.
I hvor høj grad uddelegeres ansvaret til den enkelte medarbejder?
Det er meget vigtigt, at opgaver og ansvar kan uddelegeres. Men uddelegeringen må nødvendigvis tilpasses det ansvarsområde, den enkelte medarbejder har. Det er urealistisk at tro, at man blot kan uddelegere for enhver pris.
Hvordan opbygges den tillid, som medfører, at medarbejderen tør tale åbent om faglige problemer med sin chef?
Konkret har vi indført årlige medarbejderudviklingssamtaler. Derudover har Lene og jeg haft en individuel samtale med samtlige medarbejdere. Disse samtaler valgte vi at gennemføre nogle måneder efter, at vi havde overtaget virksomheden, hvilket var meget bevidst, fordi vi syntes, at vi skulle have mulighed for at lære hinanden at kende først - og jeg er overbevist om, at sådanne samtaler, hvor intet er tabu, kan være med til at bryde isen. I dag går det absolut ikke at lede en virksomhed autoritært. Tilliden opstår i kraft af, at lederen er i øjenhøjde med sine medarbejdere.
Krisen øger mistroen
Hvor højt prioriterer I efteruddannelse?
Efteruddannelse er da en absolut nødvendighed, men den kan foregå på flere forskellige måder. Den fremtidige efteruddannelse hos os bliver tilrettelagt med udgangspunkt i vores forretningsstrategi, og der bliver tale om en kombination mellem kurser og sidemandsoplæring samt deltagelse i konferencer og seminarer. Samtidig er vi nødt til at tage hensyn til, hvad der aktuelt er økonomisk muligt - og hermed ikke være sagt, at efteruddannelse på nogen måde bliver nedprioriteret, for det er ikke tilfældet. Den bliver blot flerstrenget
Både kundernes og virksomhedernes økonomi er presset for øjeblikket. På hvilken måde mærker I mest tydeligt finanskrisen?
Vi mærker det primært på privatkundeområdet, som for tiden er meget stille. Derudover må vi også konstatere, at det tager længere tid at få betaling for sit arbejde, ligesom leverandørerne til stadighed kreditvurderer os. Jeg husker tydeligt, at jeg i forbindelse med virksomhedsovertagelsen i sommer skulle bestille 30 nye benzinkort. Manden fra benzinselskabet så mig an og fortalte derpå, at det da var helt i orden. Men jeg skal lige kreditvurdere dig først, tilføjede han. Det er nok et meget rammende billede på finanskrisen. Ingen stoler længere helt så meget på hinanden som tidligere.