Ørsted vinder erstatningssager i Elsam-sagen
Sø- og Handelsretten har givet Ørsted medhold i seks principielle erstatningssager om det tidligere elselskab Elsam. Sagsøgerne havde krævet op til 416 millioner kroner i erstatning samt procesrenter, som i dag bringer det samlede krav op på omkring 1,1 milliarder kroner.
Foto: Ørsted
Sagerne udspringer af påstande om, at Elsam misbrugte sin dominerende stilling på markedet for engrossalg af el i Vestdanmark i perioden 2003-2006 ved at opkræve for høje priser.
Ifølge Ørsted fastslår dommen, at sagsøgerne ikke har ret til erstatning. Dommen kan dog ankes.
De seks sager er udvalgt som repræsentative for mere end 1.000 lignende erstatningssager, der blev anlagt i 2007. Oprindeligt byggede kravene på de danske konkurrencemyndigheders afgørelser, men efter at Ørsted i 2018 fik medhold mod konkurrencemyndighederne, fortsatte sagsøgerne med nye argumenter om, at de selv kunne dokumentere en overtrædelse af konkurrencelovgivningen.
Elsam var et af Danmarks største elselskaber og ejede en række kraftværker i Vestdanmark. I 2006 fusionerede Elsam med det statsejede energiselskab DONG Energy, der i 2017 skiftede navn til Ørsted.
-emte
