Radikalt forslag om øget støtte til grøn omstilling høster ros

Brancheorganisationer roser Radikale Venstres udspil om øget støtte til fjernvarme og fordobling af varmepumpepuljen.

Radikale Venstres nye udspil "Farvel til Sort Energi" vil bl.a. fremskynde udfasningen af naturgas til boligopvarmning gennem forbud mod nye installationer allerede fra 2027.. Foto: Radikale Venstre

I udspillet “Farvel til Sort Energi” vil Radikale Venstre bl.a. sætte yderligere skub i udfasningen af brugen af gas til opvarmning gennem øget støtte til fjernvarme, en fordobling af varmepumpepuljen og krav om forbud mod nye installationer af olie- og gasfyr samt biomassekedler allerede fra 2027.

TEKNIQ kalder de Radikales forslag om flere midler til fjernvarme og en fordobling af fjernvarmepuljen for “et nødvendigt skridt, hvis det politiske mål om at få  udfaset gasopvarmning i boliger inden 2035 skal indfries”.

“Uden nye tiltag risikerer vi, at alt for mange boliger stadig har gasfyr i 2035. Radikales forslag kan være det skub, der sikrer, at fjernvarme og varmepumper når helt ud til familierne,” siger Nicolai Siegumfeldt, underdirektør i TEKNIQ,

Dansk Fjernvarme kalder udspillet for “et kærkomment pust i en grøn omstilling af el- og varmesektoren”:

“Fjernvarmeselskaberne har siden 2022 arbejdet intenst på at udarbejde konverteringsprojekter, som kan udfase naturgasfyr i Danmark, og konverteringsarbejdet er allerede rigtig langt i hele Danmark. Men hvis vi skal fortsætte den positive udvikling, som har været siden 2022, er der behov for tiltag som blandt andet fokuseret lukning af gasnettet i fjernvarmeområder og områder med potentiale for fjernvarme samtidig med, at der tilføres flere midler i fjernvarmepuljen frem mod 2030,” siger Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme.

Brancheorganisationen støtter dog ikke Radikale Venstres ønske om at stoppe brugen af bæredygtig biomasse i fjernvarmeproduktionen, men peger på, at den biderager til at understøtte el- og varmeforsyningen.

“Derudover er fjernvarmesektoren allerede rigtig godt i gang med at elektrificere og undersøge alternative energikilder, hvor restriktioner på brugen af biomasse kun vil bidrage til øgede varmepriser og dyrere investeringer, og det vil Radikale Venstre vel ikke ønske,” lyder det fra Kim Mortensen.

I Varmepumpeindustrien peger sekretariatsleder Morten Lund Kristensen på, at forslaget om stop for nyinstallation af olie- og gasfyr allerede i 2027 vil tvinge danske husstande i en grøn retning.

“Men med denne retning kommer også en forpligtelse til at hjælpe danskerne på vej. Fordobling af midlerne i Varmepumpepuljen er et godt første skridt, men over halvdelen af de ca. 270.000 gasopvarmede husstande i Danmark har ikke adgang til at søge den, fordi fjernvarmeplaner står i vejen i deres boligområde,” siger Morten Lund Kristensen og peger på, at det i værste fald kan øge den økonomiske ulighed.

-emte

KlarPris

Sponseret

KlarPris opgraderer søgningen: Endnu nemmere at finde det rigtige produkt

KlarPris

Sponseret

Derfor vælger flere installatører Grundfos pumper gennem KlarPris

Relateret indhold

Inspectly ApS

Sponseret

AI i byggebranchen starter med data – og branchen har masser af det

Installator.dk

DI: Giv datacentre mulighed for egen grøn strøm

Installator.dk

Regeringen fylder grønne varmepuljer op med 500 mio. kr.

Installator.dk

Lemvigh-Müller henter ny VVS-direktør

Installator.dk

Økonomiaftale åbner for milliardinvesteringer i nedslidte skoler

Installator.dk

400 lærlinge har gennemført sikkerhedsuddannelse

Installator.dk

InstallatørGruppen efter børsnotering: Vil være større i udlandet end i Danmark

Installator.dk

Datacentre og batterilagre kommer bagerst i køen

Installator.dk

Dansk Fjernvarme: Lars Aagaards analyse er forkert

Installator.dk

Dansk virksomhed lancerer ny serie af intelligente energisystemer

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle