Sociale medier får kundernes opmærksomhed

VVS-virksomheden Kenkia er bredt repræsenteret på de sociale medier. Siden virksomhedens start har markedsføringen foregået på internettets mange netværk, og det giver kunder.

Brødrene Jensen med fornavnene Brian og Kenny har sans for markedsføring. Sammen driver de vvs-virksomheden Kenkia i Hvidovre. Brian har skabt virksomhedens hjemmeside, en Facebook-side, YouTube-videoer og en virksomhedsprofil på LinkedIn. Desuden er Kenkia optaget i BilligVVS.dk’s installatørregister.

”I det første år spurgte vi hver gang, en kunde ringede, hvor de havde hørt om os, og der viste det sig, at omkring halvdelen havde hørt om os fra Facebook”

Brian Jensen

Mens brødrene Jensen gør meget ud af at være på de nye medier, undlader de helt markedsføring i de gamle papirmedier i form af telefonbøger og annoncer i aviser og blade. De tror på, at kunderne kigger på nettet, når de har brug for en vvs-installatør.

Læs også: Anbefalinger skaffer nye kunder

Kenkia er en sammensætning af Kenny og Kian, som er navnet på hans søn. Også navnet er der tænkt over, og en del forslag var oppe at vende, før virksomhedens navn blev besluttet. Krav til navnet var, at det skulle være let at huske, at det ikke skulle være for langt, og at det ikke skulle hedde noget med vvs. Og sådan blev det, som man også kan se på de sorte trøjer med Kenkia-tryk, som brødrene altid har på i arbejdsøjemed og såmænd også, når de spiller golf i Smørum. De andre golfspillere husker dem for deres sorte trøjer, og det er det vigtige: At blive husket.

Halvdelen af kunderne via Facebook
Kenkia startede i juli 2011, men allerede i maj 2011 var en Facebook-side klar. Der var tænkt over markedsføringen allerede før opstart. På Facebook ’liker’ 48 personer siden. Mere end ti af dem kender brødrene ikke. Deriblandt en datter fra en privat kunde i Hedehusene.

”Det må jo betyde, at vi har gjort noget godt, sådan at hun får lyst til at følge os på Facebook,” siger Brian Jensen, der styrer siden og satser på at have mindst én statusopdatering om ugen.

Læs også: Vær synlig hvor kunderne er

Han kommenterer for eksempel på nyhedshistorier i medierne via Facebook. Til en historie fra Børsen om, at håndværkerfradrag skaber tusinder af jobs, kommenterer han: ”Kære venner på Borgen: Hold venligst fast i ordningen”. Af og til lægger han også videoer på YouTube, som han linker til på Facebook. Således har han lavet videoer om, at Kenkia ikke laver sort arbejde, at Kenkia er stolte af sine medarbejdere og en video i anledning af Kenkias etårsfødselsdag den 1. juli 2012.

Den 11. oktober var statusopdateringen ”Kenkia tilbyder fremragende tilbudspakke på komplet installation af Danfoss Living Connect” og et link til at se en pdf på Kenkias hjemmeside, et andet link om Living Connect-radiotortermostater på Danfoss’ hjemmeside. På baggrund af den statusopdatering har Kenkia fået en henvendelse fra én, som nu er kunde. Selvom Kenkia kun har 48 likes på Facebook, bliver nogle af statusopdateringerne læst af op til 100 personer.

”I det første år spurgte vi hver gang, en kunde ringede, hvor de havde hørt om os, og der viste det sig, at omkring halvdelen havde hørt om os fra Facebook,” siger Brian Jensen.

LinkedIn med kunderne
Kenkia har også en LinkedIn-firmaside, og brødrene forbinder sig med deres kunder på LinkedIn via deres egne profiler. Skulle kunden også have lyst til at give ris eller ros efter udført arbejde fra Kenkia, er der også mulighed for det. Ja, der står faktisk nederst på fakturaen sammen med et Facebook-logo, at kunden er velkommen til at give ris eller ros på Facebook.

”Når man går på Facebook, går man ud i offentligheden, og så må man tage det sure med det søde. Men indtil videre har vi kun fået ros på Facebook og ellers,” siger Brian Jensen.

Generelt vil Kenkia gerne være åbne om, hvad de står for. På forsiden af Kenkias hjemmeside er der links til Facebook-siden, firmaets LinkedIn-side, Sikkerhedsstyrelsens autorisationsregister og til Tryg Erhvervsforsikring, som virksomheden er dækket af.

Før virksomhedens opstart gjorde brødrene opmærksomme på sig selv ved at ringe rundt til fx boligforeninger og hoteller, ligesom de også sendte tilbudsmail rundt. Det kræver en indsats at sparke en virksomhed i gang og gøre opmærksom på sin eksistens. Brødrene i Kenkia har gjort så meget på markedsføringsfronten, at de fra nu af ikke vil lave mere opsøgende arbejde bortset fra det, de gør på de sociale medier. Ellers vil de bare vente på, at kunderne ringer til dem.

Installator.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Wygwam introducerer P49 og M49 DALI-2 BMS-sensorer fra Niko

Relateret indhold

01.05.2025DTU

Sponseret

Styrk dine kompetencer med en diplomuddannelse på DTU

01.05.2025Avidenz A/S

Sponseret

Arbejdstilsynet har fokus på regler og praksis for eftersyn af tekniske hjælpemidler

01.05.2025Coromatic A/S

Sponseret

Datacentre er en sårbar og kritisk infrastruktur

01.05.2025Installator.dk

VVS´25: Grundfos klar med app-styrede pumper

01.05.2025Installator.dk

Koble etablerer sig i Midtjylland med optagelse af AC i Vejle

30.04.2025Installator.dk

AO overtager webshop fra VVS-eksperten

29.04.2025Installator.dk

Københavns Kommune skifter til intelligent LED: 160.000 armaturer udskiftes

28.04.2025Belimo A/S

Sponseret

Mød Belimo på VVS’25, hvor vi fejrer 50 år med god energi

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Eaton Electric Danmark
Seminar
Teknisk seminar om 3 fasede UPS - Brøndby

Eaton inviterer til teknisk seminar om 3 fasede UPS. Bliv klogere på hvordan du designer fremtidens UPS-løsninger til bygninger, sundhedssektoren, industrien og datacentre.

Dato

06.05.2025

Tid

07:30

Sted

Gammelager 14, 2605 Brøndby (Hos Solar)

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
🔧 TEKNISK BASISKURSUS varmepumper 🔧

Kurset giver dig kendskab til varmepumpernes styringsprincipper, anlægsopbygning og giver dig en generel viden om opstart af varmepumper - både jordvarme og luft-til-vand varmepumper. Kurset vil indeholde en del praktiske opgaver.

Dato

06.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vølund Varmeteknik Industrivej Nord 7B 7400 Herning

Dansk Standard
Kursus
El-sikkerhed, diplomkursus - 2 dage

Over 2 dage giver kurset et godt kendskab til lovgivning og standarder indenfor elektrisk sikkerhed, og til hvordan kravene efterleves i praksis.

Dato

06.05.2025

Tid

09:00

Sted

Scandic Kolding Kokholm 2 6000 Kolding

Danvak
Kursus
Linjetabsberegning med HEAT2, Grundkursus

Kuldebroer kan have væsentlig betydning for bygningers energiforbrug, og i værste fald kan de medføre kondens og risiko for svamp og skimmel i konstruktioner og på overflader.

Dato

07.05.2025

Tid

08:30

Sted

Teknologisk Institut - Aarhus

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Kvalitet, sikkerhed og miljø (EL)

Få kvalitet, miljø og sikkerhed til at gå op i en højere enhed.

Dato

07.05.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

Schneider Electric A/S
Messe
ROBOTBRAG 2025! Prep din virksomhed med robotter

Find inspiration til, hvad der kan lade sig gøre med AI og robotteknologi – og hvordan du bedst forbereder din virksomhed til fremtiden. Kom til ROBOTBRAG – inklusiv DIRA Business – hos Teknologisk Institut i Odense

Dato

08.05.2025