Sociale medier får kundernes opmærksomhed

VVS-virksomheden Kenkia er bredt repræsenteret på de sociale medier. Siden virksomhedens start har markedsføringen foregået på internettets mange netværk, og det giver kunder.

Brødrene Jensen med fornavnene Brian og Kenny har sans for markedsføring. Sammen driver de vvs-virksomheden Kenkia i Hvidovre. Brian har skabt virksomhedens hjemmeside, en Facebook-side, YouTube-videoer og en virksomhedsprofil på LinkedIn. Desuden er Kenkia optaget i BilligVVS.dk’s installatørregister.

”I det første år spurgte vi hver gang, en kunde ringede, hvor de havde hørt om os, og der viste det sig, at omkring halvdelen havde hørt om os fra Facebook”

Brian Jensen

Mens brødrene Jensen gør meget ud af at være på de nye medier, undlader de helt markedsføring i de gamle papirmedier i form af telefonbøger og annoncer i aviser og blade. De tror på, at kunderne kigger på nettet, når de har brug for en vvs-installatør.

Læs også: Anbefalinger skaffer nye kunder

Kenkia er en sammensætning af Kenny og Kian, som er navnet på hans søn. Også navnet er der tænkt over, og en del forslag var oppe at vende, før virksomhedens navn blev besluttet. Krav til navnet var, at det skulle være let at huske, at det ikke skulle være for langt, og at det ikke skulle hedde noget med vvs. Og sådan blev det, som man også kan se på de sorte trøjer med Kenkia-tryk, som brødrene altid har på i arbejdsøjemed og såmænd også, når de spiller golf i Smørum. De andre golfspillere husker dem for deres sorte trøjer, og det er det vigtige: At blive husket.

Halvdelen af kunderne via Facebook
Kenkia startede i juli 2011, men allerede i maj 2011 var en Facebook-side klar. Der var tænkt over markedsføringen allerede før opstart. På Facebook ’liker’ 48 personer siden. Mere end ti af dem kender brødrene ikke. Deriblandt en datter fra en privat kunde i Hedehusene.

”Det må jo betyde, at vi har gjort noget godt, sådan at hun får lyst til at følge os på Facebook,” siger Brian Jensen, der styrer siden og satser på at have mindst én statusopdatering om ugen.

Læs også: Vær synlig hvor kunderne er

Han kommenterer for eksempel på nyhedshistorier i medierne via Facebook. Til en historie fra Børsen om, at håndværkerfradrag skaber tusinder af jobs, kommenterer han: ”Kære venner på Borgen: Hold venligst fast i ordningen”. Af og til lægger han også videoer på YouTube, som han linker til på Facebook. Således har han lavet videoer om, at Kenkia ikke laver sort arbejde, at Kenkia er stolte af sine medarbejdere og en video i anledning af Kenkias etårsfødselsdag den 1. juli 2012.

Den 11. oktober var statusopdateringen ”Kenkia tilbyder fremragende tilbudspakke på komplet installation af Danfoss Living Connect” og et link til at se en pdf på Kenkias hjemmeside, et andet link om Living Connect-radiotortermostater på Danfoss’ hjemmeside. På baggrund af den statusopdatering har Kenkia fået en henvendelse fra én, som nu er kunde. Selvom Kenkia kun har 48 likes på Facebook, bliver nogle af statusopdateringerne læst af op til 100 personer.

”I det første år spurgte vi hver gang, en kunde ringede, hvor de havde hørt om os, og der viste det sig, at omkring halvdelen havde hørt om os fra Facebook,” siger Brian Jensen.

LinkedIn med kunderne
Kenkia har også en LinkedIn-firmaside, og brødrene forbinder sig med deres kunder på LinkedIn via deres egne profiler. Skulle kunden også have lyst til at give ris eller ros efter udført arbejde fra Kenkia, er der også mulighed for det. Ja, der står faktisk nederst på fakturaen sammen med et Facebook-logo, at kunden er velkommen til at give ris eller ros på Facebook.

”Når man går på Facebook, går man ud i offentligheden, og så må man tage det sure med det søde. Men indtil videre har vi kun fået ros på Facebook og ellers,” siger Brian Jensen.

Generelt vil Kenkia gerne være åbne om, hvad de står for. På forsiden af Kenkias hjemmeside er der links til Facebook-siden, firmaets LinkedIn-side, Sikkerhedsstyrelsens autorisationsregister og til Tryg Erhvervsforsikring, som virksomheden er dækket af.

Før virksomhedens opstart gjorde brødrene opmærksomme på sig selv ved at ringe rundt til fx boligforeninger og hoteller, ligesom de også sendte tilbudsmail rundt. Det kræver en indsats at sparke en virksomhed i gang og gøre opmærksom på sin eksistens. Brødrene i Kenkia har gjort så meget på markedsføringsfronten, at de fra nu af ikke vil lave mere opsøgende arbejde bortset fra det, de gør på de sociale medier. Ellers vil de bare vente på, at kunderne ringer til dem.

2ctrl ApS

Sponseret

Bæredygtighed ned til mindste detalje

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

14.06.2024Installator.dk

Lemvigh-Müller køber 34.000 kvm. i Kolding

14.06.2024Installator.dk

El-bilerne kan blive en del af løsningen i fremtidens el-net

10.06.2024RIB Software

Sponseret

I dag starter IKT-leder uddannelsen i Aarhus!

07.06.2024Avidenz A/S

Sponseret

Pas på jeres natarbejdere, husk helbredskontrollerne

05.06.2024RIB Software

Sponseret

Ebook: BIM fra A til Z – Download den her!

03.06.2024Eegholm A/S

Sponseret

Elcor slutter sig til tic elkas/Eegholm-gruppen

03.06.2024Eegholm A/S

Sponseret

Ny Group CEO for tic elkas/Eegholm-gruppen

31.05.2024Installator.dk

Stark har succes med udlejning af fuldt udrustede varebiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Geovent
Kursus
Geovent inviterer til fagligt kursus - Tilmeld dig i dag!

Vi åbner dørene og inviterer til dybdegående kurser i procesventilation, hvor du kan udvide din faglige viden sammen med kollegaer fra branchen.

Dato

30.05.2024

Tid

09:00

Sted

Geovent, Hovedgaden 86, 8831 Løgstrup, fra kl. 09:00-13:00 - Vi sørger for frokost.

Geovent
Kursus
Geovent inviterer til fagligt kursus - Tilmeld dig i dag!

Vi åbner dørene og inviterer til dybdegående kurser i procesventilation, hvor du kan udvide din faglige viden sammen med kollegaer fra branchen.

Dato

11.06.2024

Tid

09:00

Viessmann
Åbent hus
Åbent hus: Vitocal 200-A Pro 64 kW

Rådgivning om store varmepumper

Dato

18.06.2024

Tid

14:00

Sted

Guldalderen 2, 2640 Hedehusene

Elsikkerhed.dk
Kursus
Ladestandere - Installation og dimensionering - Herning

Et ladestander-kursus sikrer dig en grundig gennemgang af kravene til forberedelse, dimensionering, installation og test af ladestandere til elbiler.

Dato

19.06.2024

Tid

12:30

Sted

Innovatorium, Birk Centerpark 40, 7400 Herning

Elsikkerhed.dk
Kursus
Dimensionering af nødstrømsanlæg (UPS) - Greve

Et kursus i UPS-anlæg fra ELsikkerhed sætter dig i stand til at dimensionere og beregne et UPS-anlæg og designe en driftssikker installation, der også kan serviceres spændingsløst.

Dato

25.06.2024

Tid

08:30

Sted

Greve Erhvervscenter, Korskildelund 6, 2670 Greve

Elsikkerhed.dk
Kursus
Boligdimensionering - Herning/virtuelt

Få de bedste kort på hånden med vores nye dimensioneringsredskab, som dette kursus giver adgang til. Alle deltagere får udleveret vores ‘Gør det Kort’, som giver hurtigt overblik over de vigtigste ændringer inden for installationer i boliger og opfylder kravene til dimensionering efter standarden DS/HD 60364.

Dato

26.06.2024

Tid

09:30

Sted

Online / Innovatorium, Birk Centerpark 40, 7400 Herning