Sociale medier får kundernes opmærksomhed

VVS-virksomheden Kenkia er bredt repræsenteret på de sociale medier. Siden virksomhedens start har markedsføringen foregået på internettets mange netværk, og det giver kunder.

Brødrene Jensen med fornavnene Brian og Kenny har sans for markedsføring. Sammen driver de vvs-virksomheden Kenkia i Hvidovre. Brian har skabt virksomhedens hjemmeside, en Facebook-side, YouTube-videoer og en virksomhedsprofil på LinkedIn. Desuden er Kenkia optaget i BilligVVS.dk’s installatørregister.

”I det første år spurgte vi hver gang, en kunde ringede, hvor de havde hørt om os, og der viste det sig, at omkring halvdelen havde hørt om os fra Facebook”

Brian Jensen

Mens brødrene Jensen gør meget ud af at være på de nye medier, undlader de helt markedsføring i de gamle papirmedier i form af telefonbøger og annoncer i aviser og blade. De tror på, at kunderne kigger på nettet, når de har brug for en vvs-installatør.

Læs også: Anbefalinger skaffer nye kunder

Kenkia er en sammensætning af Kenny og Kian, som er navnet på hans søn. Også navnet er der tænkt over, og en del forslag var oppe at vende, før virksomhedens navn blev besluttet. Krav til navnet var, at det skulle være let at huske, at det ikke skulle være for langt, og at det ikke skulle hedde noget med vvs. Og sådan blev det, som man også kan se på de sorte trøjer med Kenkia-tryk, som brødrene altid har på i arbejdsøjemed og såmænd også, når de spiller golf i Smørum. De andre golfspillere husker dem for deres sorte trøjer, og det er det vigtige: At blive husket.

Halvdelen af kunderne via Facebook
Kenkia startede i juli 2011, men allerede i maj 2011 var en Facebook-side klar. Der var tænkt over markedsføringen allerede før opstart. På Facebook ’liker’ 48 personer siden. Mere end ti af dem kender brødrene ikke. Deriblandt en datter fra en privat kunde i Hedehusene.

”Det må jo betyde, at vi har gjort noget godt, sådan at hun får lyst til at følge os på Facebook,” siger Brian Jensen, der styrer siden og satser på at have mindst én statusopdatering om ugen.

Læs også: Vær synlig hvor kunderne er

Han kommenterer for eksempel på nyhedshistorier i medierne via Facebook. Til en historie fra Børsen om, at håndværkerfradrag skaber tusinder af jobs, kommenterer han: ”Kære venner på Borgen: Hold venligst fast i ordningen”. Af og til lægger han også videoer på YouTube, som han linker til på Facebook. Således har han lavet videoer om, at Kenkia ikke laver sort arbejde, at Kenkia er stolte af sine medarbejdere og en video i anledning af Kenkias etårsfødselsdag den 1. juli 2012.

Den 11. oktober var statusopdateringen ”Kenkia tilbyder fremragende tilbudspakke på komplet installation af Danfoss Living Connect” og et link til at se en pdf på Kenkias hjemmeside, et andet link om Living Connect-radiotortermostater på Danfoss’ hjemmeside. På baggrund af den statusopdatering har Kenkia fået en henvendelse fra én, som nu er kunde. Selvom Kenkia kun har 48 likes på Facebook, bliver nogle af statusopdateringerne læst af op til 100 personer.

”I det første år spurgte vi hver gang, en kunde ringede, hvor de havde hørt om os, og der viste det sig, at omkring halvdelen havde hørt om os fra Facebook,” siger Brian Jensen.

LinkedIn med kunderne
Kenkia har også en LinkedIn-firmaside, og brødrene forbinder sig med deres kunder på LinkedIn via deres egne profiler. Skulle kunden også have lyst til at give ris eller ros efter udført arbejde fra Kenkia, er der også mulighed for det. Ja, der står faktisk nederst på fakturaen sammen med et Facebook-logo, at kunden er velkommen til at give ris eller ros på Facebook.

”Når man går på Facebook, går man ud i offentligheden, og så må man tage det sure med det søde. Men indtil videre har vi kun fået ros på Facebook og ellers,” siger Brian Jensen.

Generelt vil Kenkia gerne være åbne om, hvad de står for. På forsiden af Kenkias hjemmeside er der links til Facebook-siden, firmaets LinkedIn-side, Sikkerhedsstyrelsens autorisationsregister og til Tryg Erhvervsforsikring, som virksomheden er dækket af.

Før virksomhedens opstart gjorde brødrene opmærksomme på sig selv ved at ringe rundt til fx boligforeninger og hoteller, ligesom de også sendte tilbudsmail rundt. Det kræver en indsats at sparke en virksomhed i gang og gøre opmærksom på sin eksistens. Brødrene i Kenkia har gjort så meget på markedsføringsfronten, at de fra nu af ikke vil lave mere opsøgende arbejde bortset fra det, de gør på de sociale medier. Ellers vil de bare vente på, at kunderne ringer til dem.

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Følger du installationsreglerne for sikringselementer i boligtavler?

Techem Danmark A/S

Sponseret

Spar på ressourcerne - anbefalingen er, sæt forbrugsmåling op hurtigst muligt i projekterne

Relateret indhold

04.07.2025Inspectly ApS

Sponseret

Regler er ikke skurke, men kan blive det!

04.07.2025Installator.dk

God sommerferie!

03.07.2025Coromatic A/S

Sponseret

En Plan B for digital infrastruktur er vigtigere end nogensinde

02.07.2025Installator.dk

Brødrene Dahl åbner nyt kabellager

30.06.2025Avidenz A/S

Sponseret

Arbejdstilsynet opdaterer og rydder ud i AT-vejledninger

30.06.2025Avidenz A/S

Sponseret

Vi søger en arbejdsmiljøkonsulent

30.06.2025Installator.dk

Navnet forvirrede - nu ændres det

30.06.2025Installator.dk

DM i Skills udpeger nye værtsbyer

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

09.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Ledelse med Data – AI strategi og lederskab

Hvordan kan data udnyttes til ledelsesmæssig beslutningstagning? Hvad er forretningsværdien ved at bruge data og intelligent analyse som AI, hvad er udfordringerne, og hvordan kan vi løse dem?

Dato

09.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

ECIT Consulting A/S
Webinar
Effektiv dokumentation af processer med Page Scripting i Microsoft Business Central

ECIT inviterer dig til et informativt webinar, hvor vi præsenterer den nye Page Scripting funktion i Microsoft Business Central. Lær, hvordan du kan bruge denne funktion til at dokumentere og teste dine forretningsprocesser effektivt, sikre kontinuerlig drift og undgå nedetid ved implementering af nye opdateringer.

Dato

09.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DTU
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

09.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Boliginstallationer og teknisk beregning på kredsløb

Vil du være med til at sikre el til danske boliger? Så få redskaberne til at planlægge, installere og beregne deres el-installationer.

Dato

25.08.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

ABB A/S
Kursus
Certificeret KNX Basic kursus

Tilmeld dig

Dato

25.08.2025

Tid

08:30

Sted

ABB A/S, Lautrupvang 8, 2750 Ballerup