Sociale medier får kundernes opmærksomhed

VVS-virksomheden Kenkia er bredt repræsenteret på de sociale medier. Siden virksomhedens start har markedsføringen foregået på internettets mange netværk, og det giver kunder.

Brødrene Jensen med fornavnene Brian og Kenny har sans for markedsføring. Sammen driver de vvs-virksomheden Kenkia i Hvidovre. Brian har skabt virksomhedens hjemmeside, en Facebook-side, YouTube-videoer og en virksomhedsprofil på LinkedIn. Desuden er Kenkia optaget i BilligVVS.dk’s installatørregister.

”I det første år spurgte vi hver gang, en kunde ringede, hvor de havde hørt om os, og der viste det sig, at omkring halvdelen havde hørt om os fra Facebook”

Brian Jensen

Mens brødrene Jensen gør meget ud af at være på de nye medier, undlader de helt markedsføring i de gamle papirmedier i form af telefonbøger og annoncer i aviser og blade. De tror på, at kunderne kigger på nettet, når de har brug for en vvs-installatør.

Læs også: Anbefalinger skaffer nye kunder

Kenkia er en sammensætning af Kenny og Kian, som er navnet på hans søn. Også navnet er der tænkt over, og en del forslag var oppe at vende, før virksomhedens navn blev besluttet. Krav til navnet var, at det skulle være let at huske, at det ikke skulle være for langt, og at det ikke skulle hedde noget med vvs. Og sådan blev det, som man også kan se på de sorte trøjer med Kenkia-tryk, som brødrene altid har på i arbejdsøjemed og såmænd også, når de spiller golf i Smørum. De andre golfspillere husker dem for deres sorte trøjer, og det er det vigtige: At blive husket.

Halvdelen af kunderne via Facebook
Kenkia startede i juli 2011, men allerede i maj 2011 var en Facebook-side klar. Der var tænkt over markedsføringen allerede før opstart. På Facebook ’liker’ 48 personer siden. Mere end ti af dem kender brødrene ikke. Deriblandt en datter fra en privat kunde i Hedehusene.

”Det må jo betyde, at vi har gjort noget godt, sådan at hun får lyst til at følge os på Facebook,” siger Brian Jensen, der styrer siden og satser på at have mindst én statusopdatering om ugen.

Læs også: Vær synlig hvor kunderne er

Han kommenterer for eksempel på nyhedshistorier i medierne via Facebook. Til en historie fra Børsen om, at håndværkerfradrag skaber tusinder af jobs, kommenterer han: ”Kære venner på Borgen: Hold venligst fast i ordningen”. Af og til lægger han også videoer på YouTube, som han linker til på Facebook. Således har han lavet videoer om, at Kenkia ikke laver sort arbejde, at Kenkia er stolte af sine medarbejdere og en video i anledning af Kenkias etårsfødselsdag den 1. juli 2012.

Den 11. oktober var statusopdateringen ”Kenkia tilbyder fremragende tilbudspakke på komplet installation af Danfoss Living Connect” og et link til at se en pdf på Kenkias hjemmeside, et andet link om Living Connect-radiotortermostater på Danfoss’ hjemmeside. På baggrund af den statusopdatering har Kenkia fået en henvendelse fra én, som nu er kunde. Selvom Kenkia kun har 48 likes på Facebook, bliver nogle af statusopdateringerne læst af op til 100 personer.

”I det første år spurgte vi hver gang, en kunde ringede, hvor de havde hørt om os, og der viste det sig, at omkring halvdelen havde hørt om os fra Facebook,” siger Brian Jensen.

LinkedIn med kunderne
Kenkia har også en LinkedIn-firmaside, og brødrene forbinder sig med deres kunder på LinkedIn via deres egne profiler. Skulle kunden også have lyst til at give ris eller ros efter udført arbejde fra Kenkia, er der også mulighed for det. Ja, der står faktisk nederst på fakturaen sammen med et Facebook-logo, at kunden er velkommen til at give ris eller ros på Facebook.

”Når man går på Facebook, går man ud i offentligheden, og så må man tage det sure med det søde. Men indtil videre har vi kun fået ros på Facebook og ellers,” siger Brian Jensen.

Generelt vil Kenkia gerne være åbne om, hvad de står for. På forsiden af Kenkias hjemmeside er der links til Facebook-siden, firmaets LinkedIn-side, Sikkerhedsstyrelsens autorisationsregister og til Tryg Erhvervsforsikring, som virksomheden er dækket af.

Før virksomhedens opstart gjorde brødrene opmærksomme på sig selv ved at ringe rundt til fx boligforeninger og hoteller, ligesom de også sendte tilbudsmail rundt. Det kræver en indsats at sparke en virksomhed i gang og gøre opmærksom på sin eksistens. Brødrene i Kenkia har gjort så meget på markedsføringsfronten, at de fra nu af ikke vil lave mere opsøgende arbejde bortset fra det, de gør på de sociale medier. Ellers vil de bare vente på, at kunderne ringer til dem.

Alcadon ApS

Sponseret

[INVITATION] Når man har arbejdet med fiber i næsten 30 år, så har man set lidt af hvert...

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

18.11.2025Geovent

Sponseret

Geovent-lærling i top-10 ved europæisk konkurrence i Lissabon!

18.11.2025Installator.dk

Forslag: Kommuner skal have større andel fra solceller og vindmøller

17.11.2025Condair A/S

Sponseret

Condair er klar til Ajour-messen 2025!

17.11.2025Installator.dk

Ny EU-rapport: Sene betalinger rammer især små virksomheder

14.11.2025Installator.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025Installator.dk

Ahlsell opkøber dansk arbejdstøjmærke

13.11.2025Installator.dk

Synergi skal have ny direktør

13.11.2025Installator.dk

Kemp & Lauritzen opruster lærlingeindsatsen med ny rolle

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
EET Danmark A/S
Kursus
Axis Kurser

Gør læring til et eventyr med Axis

Dato

17.11.2025

Sted

Online + classroom

Danvak
Kursus
DS 447:2021 Ventilation i bygninger

Få en gennemgang af DS 447:2021, så du er opdateret på normen for ventilation og ventilationssystemer i alle typer bygninger beregnet til ophold af mennesker.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Teknologisk Institut - Taastrup

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

20.11.2025

Tid

09:00

Sted

Banedanmark, Fredericia

Danvak
Seminar
Lyd og støj i HVAC-installationer

Bliv klædt på til at håndtere lyd, støj og vibrationer i HVAC-installationer!

Dato

02.12.2025

Tid

14:00

Sted

Teknologisk Institut, Gregersensvej 3, 2630 Taastrup

Danvak
Kursus
DS 428:2019 Komplet kursus om brandsikring af ventilationsanlæg

Kurset strækker sig over 2 kursusdage, hvor du får en komplet gennemgang af alle krav og præaccepterede løsninger i DS 428:2019. Du finder de konkrete datoer i kursusbeskrivelsen, ved at trykke på tilmeldingslinket.

Dato

03.12.2025

Tid

08:30

Sted

Teknologisk Institut - Taastrup

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til OT-cybersikkerhed

Dette endagskursus giver en introduktion til cybersikkerhed for Operationel Teknologi. Få indsigt i relevante standarder og EU-direktiver og hvordan OT bedst rustes mod cybertrusler. Kurset klæder dig og din virksomhed på til at forstå, vurdere og handle på behovet for øget OT-cybersikkerhed.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart