Store forskelle er med til at forsinke udbredelsen af eldrevne biler
Mange installationsvirksomheder har afholdt sig fra at investere i eldrevne varebiler, fordi medarbejdere, der bor i etageejendomme, ofte ikke har adgang til ladestandere. Og skævheden i kommunernes opsætning af ladepunkter bekræftes nu i ny undersøgelse fra Mobility Denmark.
Der er alt for langt mellem de offentlige ladestandere i kommuner med mange etageejendomme.. Foto: Mobility Denmark
Undersøgelsen viser, at der er stor forskel på lademulighederne i landets kommuner for bilejere, der bor i etageejendomme.
Mens nogle kommuner har en høj dækning med mere end 350 ladepunkter pr. 1.000 familier med bil i etageejendomme, ligger andre i den modsatte ende af skalaen med kun omkring 30–35 ladepunkter pr. 1.000 familier. Resultaterne afhænger i høj grad af, hvor udbredte etageejendomme er i området, men viser også tydeligt, at boligtypen spiller en central rolle for behovet for offentlige ladestandere, fremgår det af undersøgelsen fra Mobility Denmark.
“En god ladeinfrastruktur er helt afgørende for, at udviklingen af elbilismen kan fortsætte sin kurs i Danmark. Grønne ambitioner kræver handling, og kommunalvalget i 2025 er en oplagt anledning til at gøre status på den lokale udvikling og diskutere, hvordan kommunerne kan skabe de bedste rammer for grøn mobilitet,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Det er ikke mindst i kommuner omkring hovedstaden, at der er langt mellem lademulighederne, viser undersøgelsen.
Værst ser det ud i Rødovre, mens Københavns Kommune kommer ind på en 74. plads med 60 ladepunkter pr. 1.000 familier med bil i etageejendomme.
I Aalborg og Aarhus er der endnu dårligere muligheder med henholdsvis 52 og 50 ladepunkter pr. 1.000 familier i etageejendomme.
For installationsvirksomheder med mange ansatte, der bor i etageejendomme i eller omkring de store byer, betyder de få ladestandere, at det grønnere valg af varebiler reelt ikke er en mulighed, da de ansatte de ikke har mulighed for at tage varebilen med hjem og lade den op om natten.
-emte
Grafikken viser i hvilke kommuner, der er færrest offentlige ladepunkter pr. 1.000 familier med bil, som bor i etageejendom.. Foto: Mobilty Denmark på baggrund af tal fra Danmarks Statistik og Geo Danmark
