Trepartsaftale om arbejdsmiljø
Arbejdsmarkedets parter i Arbejdsmiljørådet og Arbejdstilsynet har netop afsluttet trepartsdrøftelser om "en modernisering og effektivisering af virksomhedernes sikkerheds- og sundhedsarbejde".
Arbejdsmarkedets parter i Arbejdsmiljørådet og Arbejdstilsynet har netop afsluttet trepartsdrøftelser om "en modernisering og effektivisering af virksomhedernes sikkerheds- og sundhedsarbejde". Trepartsdrøftelserne har skullet styrke virksomhedernes arbejdsmiljøarbejde og sikkerhedsorganisationen, så virksomhederne bliver bedre i stand til at møde arbejdsmarkedets nye krav og udfordringer. Samtidig skal de sørge for, at virksomhederne opfatter SIO-regelsættet som mere tidssvarende. SIO-reglerne fastlægger de interne strukturer, der skal være i virksomhederne, for at der kan foregå et samarbejde om at sikre arbejdsmiljøet. Det oplyser Arbejdstilsynet. De foreslåede ændringer handler blandt andet om at involvere en virksomheds ledelse i højere grad ved at det muligt for virksomhederne at organisere deres interne samarbejde, at sikkerhedsrepræsentanter og ledere kan tilbydes ny, kortere grundlæggende arbejdsmiljøuddannelse, som kombineres med en løbende supplerende efteruddannelse og at styrke samarbejdet om arbejdsmiljø på små virksomheder med under 10 ansatte.
Se afrapporteringen på www.at.dk