AI breder sig hastigt - og bliver afgørende for konkurrenceevnen

Anvendelsen af kunstig intelligens breder sig hastigt på tværs af virksomhederne i det tekniske erhvervsliv, viser en undersøgelse, som TEKNIQ har gennemført. Og der er ikke ét særligt segment, der skiller sig ud, fortæller Troels Blicher Danielsen, der er adm. direktør i TEKNIQ.

De største gevinster ved brugen af AI får de virksomheder, der har styr på deres data, fastslår Troels Blicher Danielsen, der er adm. direktør for TEKNIQ.. Foto: Tekniq Arbejdsgiverne

Det er alle typer af medlemsvirksomhederne i TEKNIQ, der har taget AI-redskaberne til sig og medlemsundersøgelses tal flugter med de nyeste tal fra Danmarks Statistik, der viser, at fire ud af 10 danske virksomheder bruger kunstig intelligens.

Og det er en bred vifte af AI-redskaber, virksomhederne benytter, fortæller Troels Blicher Danielsen.

“Mange bruger Copilot, som er integreret i Microsoft. Rigtig mange bruger ChatGPT, og så er der andre, der anvender forskellige andre modeller. Vi ser også flere, der får bygget specialløsninger til konkrete opgaver – det kan være inden for tilbudsgivning, salg, markedsføring eller kommunikation. Mit indtryk er, at AI indtil videre mest bruges som et supplement – f.eks. til kontrakter og tekster – snarere end til reel problemløsning og opgaveløsning,” siger han.

Tabt ordre satte Jonas i gang med AI

Hos Greve VVS, der beskæftiger 12 medarbejdere, blev indehaver Jonas Bruun Jansen inspireret til at benytte AI gennem sit netværk.

“Jeg hørte fra en elektriker, at de brugte AI til at formulere mails. Det inspirerede os til selv at prøve det af,” fortæller han.

Helt konkret var det tabet af en opgave – trods det billigste tilbud – der fik Jonas i gang med AI.

“Vi afgav et tilbud, men kunden valgte en anden, fordi deres beskrivelse var bedre. Det satte tankerne i gang: Det måtte vi kunne gøre bedre.”

Nu bruger han ChatGPT til inspiration til tilbudstekster:

Jonas Bruun Jansen er indehaver af Greve VVS.. Foto: Greve VVS

"Vi skriver nogle stikord ned om opgaven, og så hjælper AI med at gøre beskrivelsen mere forståelig og mindre teknisk,” siger Jonas Jensen.

Han understreger, at virksomheden stadig er i en læringsfase, men ser et stort potentiale i, at AI kan binde systemer som kalender, mail og ordrestyring bedre sammen.

“Hvis vi kunne få det hele til at spille sammen, ville det give rigtig god mening. Vi er ikke helt dér endnu, men det er bestemt vejen frem,” siger Jonas Bruun Jansen.

Konkurrenceevne: fra “nice to have” til nødvendighed

Og det er Troels Blicher Danielsen helt enig i. Det er hans vurdering, at AI bliver uomgængelig for virksomheder, der vil fastholde eller styrke deres konkurrenceevne. 

“Fordi der er så meget tid at spare ved brug af AI-redskaber, og samtidig kan man udvikle løsninger, der bringer én tættere på kunden. Man kan analysere udbud bedre, minimere fejl i nye projekter, undgå fejl i compliance og bruge AI til at tjekke fakturaer“-

Og de største gevinster får de virksomheder, der har styr på deres data – jo bedre data, jo større udbytte.

“Det er dem med stærk datadisciplin og god data governance, der kan få mest ud af AI. Og det kan jo være både store og små virksomheder – det handler om, hvorvidt man arbejder struktureret med sine data,” siger Troels Blicher Danielsen.

Og brugen af AI-redskaber som f.eks. Microsofts Co-Pilot eller ChatGPT er hverken afhængig af alder eller tung IT-ekspertise:

“Det handler mere om evnen til at se, hvor værktøjerne kan bruges i forretningen. Jeg har hørt om virksomheder, der bruger AI til at overvåge offentlige referater – f.eks. fra menighedsråd eller kommunalbestyrelser – for at opdage kommende projekter og dermed kunne byde på opgaver. Man kan også bruge AI til at skrive udbud baseret på tidligere udbud, regne tilbud, eller til overvågning af kunder. Der er mange eksempler på den slags. Kun fantasien sætter grænser,”

Her kommer gevinsterne først

På kort sigt ser han de største gevinster ved brugen af kunstig intelligens i backoffice-funktioner som f.eks. compliance, håndtering af breve, bankafstemninger og lignende – hvor AI kan reducere behovet for administrativt personale.

“På længere sigt ligger det store potentiale ude i marken, i problemløsning og kundeløsninger. F.eks. ved indbygget overvågning, så man kan lave præventiv service. 

Jeg har mødt håndværkere, der bruger AI til at vurdere billeder af en gavl for at få forslag til reparation, eller til at tjekke, om et arbejde lever op til håndværksmæssig standard.

Hvis man har installeret mange sensorer i en bygning, kan AI analysere data, som tidligere krævede IT-firmaer. 

Det åbner for, at vores medlemmer selv kan lave mere avanceret dataanalyse. Potentialet er altså størst, når AI bliver integreret i kundeløsninger – men det er vi ikke helt nået til endnu,” siger Troels Blicher Danielsen.

Vil udbredelsen af AI-redskaber stille mindre krav til fagligheden hos medarbejderne?

“Nej, faktisk tror jeg, at det er lige modsat. Fordi AI er så god til at komme med forslag, bliver det endnu vigtigere, at medarbejderne kan forholde sig kritisk til resultaterne. Evnen til at kombinere forskellige løsninger og vurdere, hvad der er rigtigt at gøre ud fra sin faglighed, bliver afgørende. AI bliver et beslutningsstøtteværktøj, ikke en erstatning for faglighed.


På meget lang sigt kan vi måske se robotter, der selv kan løse opgaver, men i vores branche vil det nok tage længere tid end i mange andre,” lyder det fra TEKNIQ-direktøren.

Kilde: TEKNIQs medlemsundersøgelse 2025 og Danmarks Statistiks tabel ITAV19. Foto: TEKNIQ

2ctrl ApS

Sponseret

KNX er rygraden i ikonisk glasbygning

Ecofoss/Green:ID

Sponseret

Energieffektiv LED belysning løfter ældre kontorbygning til moderne standard

Relateret indhold

26.09.2025Installator.dk

AI breder sig hastigt - og bliver afgørende for konkurrenceevnen

25.09.2025Installator.dk

Norlys afskediger 137 medarbejdere

25.09.2025Installator.dk

Ekstremvejr kræver nye pumpe- og afvandingsløsninger

25.09.2025Installator.dk

Beredskab og sikkerhed højt på dagsordenen ved fagmesse

24.09.2025Lan-com A/S

Sponseret

Nyt MPO Plug and Play Fiberoptisk Kabelsystem fra Lan-Com A/S

24.09.2025Installator.dk

Wavin udnævner ny nordisk produktchef

24.09.2025Erik Larsen & Søn

Sponseret

Hvad har Frisbee, Jacuzzi, Kleenex og Unistrut tilfælles?

23.09.2025Geovent

Sponseret

Geovent støtter fællesskab og glæde – lokalt og nationalt

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle