Danske virksomheder mindre bekymrede for køb af elbiler
Manglen på ladestandere afholder i dag langt færre danske virksomheder i at investere i elbiler, viser en ny undersøgelse. Dermed bliver en af de største barrierer for virksomhedernes elektrificering mindre sammenlignet med sidste år.
Den offentlige infrastruktur af ladestandere i Danmark har længe været en af hovedårsagerne til at holde igen med investering i elbiler. Men sådan forholder det sig ikke længere: Bekymringen for antallet af landestandere er nemlig på retur blandt danske virksomheder, som endnu ikke er hoppet med på elektrificeringsbølgen.
Sådan lyder en af konklusionerne i en stor undersøgelse fra Arval Mobility Observatory 2022 (AMO) foretaget blandt 301 ansvarlige for virksomheders bilflåder i Danmark.
Langt færre ser ladere som benspænd
Den internationale undersøgelse, som hvert år tager temperaturen på erhvervslivets bilflåder, viser, at færre danske flådeansvarlige ser den offentlige ladeinfrastrukttur som et benspænd for deres grønne omstilling sammenlignet med sidste år.
Læs også: ELCON ser intet alternativ til at satse helhjertet på el-varevogne
Blandt flådeansvarlige, der endnu ikke overvejer at investere i elbiler eller -varevogne, er det nu hver fjerde (26 procent), der ser antallet af offentlige ladepunkter som en hindring for deres grønne omstilling. Det er et markant fald i forhold til sidste års AMO-undersøgelse, hvor hele 46 procent mente, at for få offentlige ladestandere var et benspænd. Dengang var ladestandere den mest udbredte hindring af alle blandt virksomheder, som endnu ikke havde elbiler i deres flåde.
"Konklusionen i vores nye undersøgelse stemmer godt overens med den udvikling, vi ser til daglig hos vores kunder, nemlig at ladestanderproblematikken fylder mindre. Noget tyder på, at vi i Danmark er kommet over en mental barriere på den her front", siger Andreas Knudsen, kommerciel direktør i Arval Danmark.
Om undersøgelsen: Metode
I alt 7.576 repræsentanter – heraf 301 danske – fra små, mellemstore og store virksomheder har leveret svar til undersøgelsen fra Arval Mobility Observatory, og alle deltagere i undersøgelsen er ansvarlige for den pågældende virksomheds bilflåde. Alle interview er gennemført af analysebureauet Ipsos via en blanding af online spørgeskema og kvalitative interview per telefon. Undersøgelsen er udført i 26 lande, der tæller Danmark, Østrig, Schweiz, Tyskland, Spanien, Frankrig, Grækenland, Italien, Portugal, Storbritannien, Belgien, Luxembourg, Holland, Tjekkiet, Polen, Slovakiet, Rumænien, Finland, Norge, Sverige, Brasilien, Chile, Peru, Marokko, Rusland og Tyrkiet. Det er fjerde år i streg, at Arval Mobility Observatory bringer analysen.
"Vi har ikke længere den samme rækkeviddeangst i Danmark, og det skyldes i høj grad, at vi er blevet klar over, at vi i langt de fleste tilfælde faktisk ikke kører flere kilometer, end de eksisterende ladestandere kan forsyne os med", siger Andreas Knudsen.
Han vurderer samtidig, at holdningsændringen vil få positiv indflydelse på mange af de virksomheder, der endnu ikke er gået i gang med omstillingen til elbiler.
"Det er vores erfaring, at når ladestanderproblematikken ikke længere fylder, er virksomhederne også langt mere parate til elbiler – også dem, der ikke før har tænkt i de baner".
Flere ladestandere på arbejdspladsen
Mens antallet af ladestandere i det offentlige fylder mindre i overvejelserne blandt de flådeansvarlige, angiver 34 procent af danske virksomheder, der endnu ikke har elbiler i flåden, at manglende ladepunkter på arbejdspladsen er en hindring. Og det er for Andreas Knudsen at se endnu et lyspunkt.
"Manglende ladestandere på virksomhedernes egen matrikel er et forhold, de selv kan ændre på. Og så længe flere virksomheder anlægger egne ladestandere, vil vi se fremdrift i elektrificeringen", siger han.
Optimismen hos Arvals kommercielle direktør skyldes ikke mindst, at årets undersøgelse også viser, at mange danske virksomheder er i gang med at tage sagen i egen hånd. I undersøgelsen svarer 32 procent af de virksomheder, der allerede har eller planlægger at anskaffe mindst ét elektrificeret køretøj (inden for de næste tre år, red.), at de allerede nu arbejder på at opstille egne ladestandere inden for det næste år. Det er tæt på en fordobling i forhold til sidste år, hvor blot 17 procent af virksomhederne regnede med det inden for samme tidshorisont.
Fordelingen af de danske adspurgte i undersøgelsen:
• 102 virksomheder med mindre end 10 ansatte.
• 84 virksomheder med 10 til 99 ansatte.
• 52 virksomheder med 100 til 249 ansatte.
• 63 virksomheder med 250 ansatte eller mere.
Ifølge Andreas Knudsen er det ikke bare en positiv udvikling for virksomhederne selv, men en væsentlig brik i hele samfundets grønne omstilling. Erhvervslivets ladestandere sender ifølge ham et vigtigt grønt signal til omverdenen.
"Vi har flere gange set, at erhverv sætter tonen for hele bilmarkedet. Den positive udvikling med flere ladestandere og flere elbiler øger ikke kun virksomhedernes grønne profil, men påvirker også det omkringliggende samfund. Når virksomheder bidrager til ladeinfrastrukturen, bliver det også nemmere og mere aktraktivt for medarbejderne som privatpersoner at investere i en elbil", siger Andreas Knudsen.
Ifølge undersøgelsen har 59 procent af de adspurgte danske virksomheder i dag allerede mindst ét elektrificeret køretøj i deres flåde, mens yderligere 22 procent overvejer at anskaffe sig én eller flere alternative mobilitetsteknologier i løbet af de næste tre år.