Elafgiftsdyk truer ladebranchens forretningsmodel
Regeringens beslutning om at sænke elafgiften til næsten nul i 2026 og 2027 vækker glæde blandt forbrugerne – men kan samtidig sende chokbølger gennem ladebranchen.
Foto: Stock foto
I dag kan elbilejere med egen ladeboks få refunderet elafgiften via en ladeoperatør, typisk mod et abonnement på 50-100 kr. om måneden. Når afgiften næsten forsvinder, bliver ordningen overflødig – og dermed også abonnementsbetalingen.
”Det er en bombe under ladebranchen,” siger forbrugerøkonom Ilyas Dogru fra FDM til Børsen. ”De aktører, der alene lever af refusion, mister deres forretningsgrundlag.”
Branchen har tidligere reageret på midlertidige afgiftsnedsættelser med at sænke eller fjerne abonnementerne. Men to år uden reel elafgift kan få langt større konsekvenser.
Dogru vurderer, at aktører med flere ben – fx elhandel eller faste ladeaftaler – vil klare sig bedre. Men også fastprisprodukter, hvor kunder lader frit hjemme og ude, kan blive presset af den ændrede konkurrencesituation.
Hos Clever byder man afgiftsnedsættelsen velkommen, men advarer mod utilsigtede konsekvenser:
”Det er positivt, at regeringen vil sænke elafgiften. For danskerne betyder det flere penge mellem hænderne og forhåbentlig endnu mere fart på elektrificeringen. Når det er sagt, mener vi, at politikerne bør supplere afgiftsnedsættelsen med et fokus på sikkerhed og elnettet. Hvis afgiftsændringen betyder flere ’dumme bokse’ uden styring, risikerer vi både at svække cybersikkerheden og belaste elnettet,” siger Lasse Strüwing Hansen, politisk ansvarlig i Clever til Børsen.
Refusionsordningen har længe været kritiseret for at være bureaukratisk og konkurrenceforvridende. Nu ser den ud til helt at miste sin betydning – ikke kun for elbilejere, men også for husstande med elvarme og varmepumper.
Også den længe ventede ordning, der vil give elbilsejere med solceller på taget mulighed for at få refunderet elafgiften, er nu overflødig. Der bliver ingen afgift at refundere.
-emte