Elektrikere hårdest ramt af skrankepavekultur i byggebranchen
Et bredt udsnit af byggebranchens virksomheder lider under urimelig behandling og skrankepavekultur i mødet det offentlige. Særligt elektrikere melder om dårlige oplevelser, men også VVS-, tømrer-, og bygningssnedker-fagene har problemer.
“Vi ser desværre en skrankepavekultur, hvor virksomheder bliver mødt med mistillid og en rigid tilgang, der gør det svært at samarbejde," siger Alexander Søndergaard, der er underdirektør i SMVdanmark.. Foto: SMVdanmark
En undersøgelse fra SMVdanmark afslørede for nylig, at mange små og mellemstore virksomheder oplever dårlig behandling fra myndighederne.
Nu viser et dybere blik på tallene, at bygge- og anlægsbranchen også rammes hårdt. 29 pct. af den samlede bygge- og anlægsbranche, svarer, at de har følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet i kontakten med det offentlige, mens 26 pct. har modtaget mangelfuld eller vildledende rådgivning fra myndighederne.
“Vi ser desværre en skrankepavekultur, hvor virksomheder bliver mødt med mistillid og en rigid tilgang, der gør det svært at samarbejde. Det undergraver tilliden og hæmmer væksten, særligt i brancher, hvor myndighedskontakt er en del af hverdagen,” siger Alexander Søndergaard, der er underdirektør i SMVdanmark.
Der er store forskelle mellem de forskellige fag, og udfordringerne er generelt størst for elektrikere.
Her melder hele 40 pct. om, at de inden for de sidste to år har været i kontakt med det offentlige, hvor de har følt sig dårligt eller uretfærdigt behandlet, mens 27 pct. af elektrikerne angiver, at de har følt sig talt ned til eller intimideret i mødet med det offentlige.
35 pct. har oplevet urimeligt lange sagsbehandlingstider. Alle tal der ligger over gennemsnittet for SMV’erne i undersøgelsen.
Også i brancherne ”installation af VVS-, varme- og klimaanlæg” og ”tømrer- og bygningssnedkerarbejde” stikker resultater negativt ud. Fx svarer 27 pct. indenfor VVS-branchen, at de har følt sig talt ned til eller intimideret.
Og 35 pct. af tømrere og bygningssnedkere har oplevet urimeligt korte svarfrister.
følge Alexander Søndergaard kan de negative tal hænge sammen med disse fags hyppige kontakt med det offentlige:
"Når virksomheder i byggebranchen konstant skal navigere i komplekse regler, søge tilladelser og koordinere med forskellige myndigheder, øges risikoen for misforståelser og frustration. Men det gør det ikke mere acceptabelt, at så mange føler sig dårligt behandlet, misinformeret eller direkte initimideret,” siger han.
-emte