Ren batteridrift er fremtiden for færger

Batterierne bliver kraftigere, samtidig med at priserne på dem falder - derfor bør de danske færgerederier kaste sig ud i projektering af nye el-færger, lyder anbefalingen fra konsulent på Ærøs el-færge.

Ifølge Henrik Hagbart Mikkelsen bør de danske færgerederier kaste sig ud i projekteringen af nye el-færger - det kræver dog først nogle erfaringer, før man kan sige, hvornår det kan betale sig at bygge nyt. Arkivfoto..

Tiden er inde til, at de danske færgerederier bør kaste sig ud i projekteringen af nye el-færger. Sådan lyder anbefalingen fra Henrik Hagbart Mikkelsen, konsulent på Ærøs el-færge, der ikke er i tvivl om, at batteridrift er fremtiden:

”Ren batteridrift er fremtiden. Det er der, vi er på vej hen. Over de sidste seks år er batteriernes pris faldet med 16 procent om året i gennemsnit”, siger han til Færgesekretariatets Nyhedsbrev og fortsætter:

”Som jeg ser det, er der endnu ikke helt erfaringer nok til at stille en præcis tilbagebetalingskalkule op. Derfor er det klogt at inddrage de erfaringer, der lige nu bliver indhentet eksempelvis på el-færgen på Ærø, der har en demoperiode på halvandet år, hvor alle kan få glæde af erfaringerne”.

Læs også: Stort potentiale i landstrøm til skibe

Henrik Hagbart Mikkelsen fortæller samtidig, at retrofit af batteridrift både er relativt dyrere og mere kompliceret end nybygning, hvorfor man fra værfternes side sikrer sig imod uforudsete problemer – og det er noget, der får priserne på projekttilbuddene til at stige.

Flere parametre spiller ind
For at afgøre, om batteridriften kan lade sig gøre, og om det overhovedet er rentabelt, er der imidlertid flere parametre, der spiller ind.

For det første skal et motorsystem være kompatibelt, og for det andet skal det sikres, at færgen har mulighed for at få den nødvendige mængde landstrøm.

Også færgens alder er af stor betydning – ifølge Henrik Mikkelsen vil en færge, der er mere end 15-20 år gammel ofte skulle udskiftes i stedet for at retrofittes med eldrevet maskineri. Men vigtigst af alt er det, at man først og fremmest får sig nogle erfaringer:

”Når vi har dem, kan vi sige, hvornår det kan betale sig at bygge nyt – hvornår der er break even. I den sammenhæng er Færgesekretariatets batterigruppe en central spiller”.

Læs også: 23 mio. kr. til eldrevne varmepumper skal give grønnere fjernvarme

Hybriddrift indebærer energieffektivisering
Ifølge maritimedanmark.dk vil mange retrofit-løsninger være hybride, hvilket vil sige en kombination af batteridrift og dieseldrift med skibets eksisterende maskineri.

Hybriddrift på nybygninger vil være et mellemtrin, hvor tilstrækkelig strøm ikke kan skaffes fra land til at dække sejldistancen ind.

Derfor kan hybriddrift være en god løsning for nogle, da den indebærer en energieffektivisering i forbindelse med færgens fremdrivning.

- EL

Alcadon ApS

Sponseret

[INVITATION] Når man har arbejdet med fiber i næsten 30 år, så har man set lidt af hvert...

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

27.11.2025Installator.dk

Nu bliver det lettere at overdrage en virksomhed til medarbejderne

26.11.2025Installator.dk

Markant øget brug af vikarer

25.11.2025Avidenz A/S

Sponseret

Få overblik over APV og arbejdsmiljøopgaver samt reducer risikoen for produktionsstop og ulykker

24.11.2025Installator.dk

Ny app skal øge brugen af akkorder i elbranchen

24.11.2025Installator.dk

Nyt lovforslag skal styrke beredskabet i hele vandsektoren

24.11.2025Installator.dk

Kemp & Lauritzen bygger ny lokation i Kalundborg

20.11.2025Wexøe A/S

Sponseret

Ny markedschef skal styrke Wexøes løsninger til installatører, rådgivere og grossister

20.11.2025Installator.dk

VELTEK styrker sekretariatet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danvak
Seminar
Lyd og støj i HVAC-installationer

Bliv klædt på til at håndtere lyd, støj og vibrationer i HVAC-installationer!

Dato

02.12.2025

Tid

14:00

Sted

Teknologisk Institut, Gregersensvej 3, 2630 Taastrup

Danvak
Kursus
DS 428:2019 Komplet kursus om brandsikring af ventilationsanlæg

Kurset strækker sig over 2 kursusdage, hvor du får en komplet gennemgang af alle krav og præaccepterede løsninger i DS 428:2019. Du finder de konkrete datoer i kursusbeskrivelsen, ved at trykke på tilmeldingslinket.

Dato

03.12.2025

Tid

08:30

Sted

Teknologisk Institut - Taastrup

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til OT-cybersikkerhed

Dette endagskursus giver en introduktion til cybersikkerhed for Operationel Teknologi. Få indsigt i relevante standarder og EU-direktiver og hvordan OT bedst rustes mod cybertrusler. Kurset klæder dig og din virksomhed på til at forstå, vurdere og handle på behovet for øget OT-cybersikkerhed.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Elsikkerhed.dk
Kursus
HD 60364 Opfølgningskursus

Bliv opdateret på HD60364-standarderne. Få de sidste nye ændringer med om bl.a. installationer i baderum, PoE-installationer og meget andet.

Dato

05.12.2025

Tid

09:00

Sted

Virtuelt via Microsoft Teams

Dansk Standard
Kursus
CE-mærkning af maskiner og anlæg - diplomkursus

Sådan udfører du CE-mærkning af maskiner, maskinlinjer og ombyggede maskiner – Diplomkursus – 2 dage

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

EET Danmark A/S
Kursus
Axis Kurser

Gør læring til et eventyr med Axis

Dato

17.12.2025

Sted

Online + classroom