Nye anbefalinger indskrænker mulighederne for grøn markedsføring

Forbrugerombudsmandens nye markedsføringsanbefalinger begrænser fjernvarmeselskaberne mulighed for at hæfte ord som f.eks. “klimavenlig” og “bæredygtig” på opvarmningsformen.

Foto: Envafors

Forbrugerombudsmanden udgav fornylig en opdateret vejledning med anbefalinger til, hvornår virksomheder må bruge udsagn om klima, miljø og bæredygtighed – og mens anbefalingerne nu er blevet mere konkrete end tidligere, er de samtidig langt mere indskrænkende, skriver Dansk Fjernvarme på sin hjemmeside.

Og det rammer ikke mindst fjernvarmeselskaber, der ikke længere blot kan bruge de grønne udsagn i flæng.

“Det er blevet mere håndgribeligt, hvad man skal kunne dokumentere, når man markedsfører fjernvarmen med udsagn som klima- og miljøvenlig. For fjernvarmeselskaberne betyder det, at mange af de gråzoner, der var før, ikke eksisterer længere, siger Maria Voss, der er Digital Marketing Manager i Fjernvarmens Informationsfond.

Det betyder, at selskaberne skal være mere påpasselige med, hvad de påstår.

“For der skal ikke ret meget til, før man som fjernvarmeselskab kan blive anklaget for vildledende markedsføring. Og det er jo imod loven,” fastslår hun.

Dansk Fjernvarme er ifølge chefkonsulent Birthe Boisen i løbende dialog med Forbrugerombudsmanden om, hvilke konsekvenser de nye anbefalinger har for markedsføringen af fjernvarme.

“Anbefalingerne er helt nye, og derfor er vi stadig i fuld gang med at afdække, hvordan de skal tolkes. Så snart vi har nogle klare svar, sørger vi selvfølgelig for at informere medlemmerne, siger hun.

Indtil de foreligger anbefaler Maria Voss, at selskaberne helt undlader at bruge ord som grøn, bæredygtig, klimavenlig og miljørigtig i deres markedsføring.

Udsagnene skal nemlig kunne dokumenteres, f.eks. gennem livscyklusanalyser.

-emte

ADI Global Distribution A/S

Sponseret

Nordic Security Integration Expo

Techem Danmark A/S

Sponseret

Spar på ressourcerne - anbefalingen er, sæt forbrugsmåling op hurtigst muligt i projekterne

Relateret indhold

05.06.2025Coromatic A/S

Sponseret

‘Time to build’ er en udfordring, som vi ikke taler (nok) om

04.06.2025METRO THERM A/S

Sponseret

Vi har udvidet vores samarbejdet med VVS Comfort

04.06.2025Installator.dk

3D software til byggebranchen har gjort Dalux til vækstkomet

04.06.2025Installator.dk

Stor installationsvirksomhed skifter direktør

03.06.2025Installator.dk

Koble vil tilbyde hjælp til strategiarbejdet

02.06.2025Condair A/S

Sponseret

Deltag i vores gratis webinar om fugtstyring i museer og kulturinstitutioner

02.06.2025Geberit A/S

Sponseret

Bliv klar til det nye bygningsreglement med produktspecifikke EPD'er

02.06.2025Installator.dk

VELTEK har ansat ny direktør

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle