Nye anbefalinger indskrænker mulighederne for grøn markedsføring

Forbrugerombudsmandens nye markedsføringsanbefalinger begrænser fjernvarmeselskaberne mulighed for at hæfte ord som f.eks. “klimavenlig” og “bæredygtig” på opvarmningsformen.

Foto: Envafors

Forbrugerombudsmanden udgav fornylig en opdateret vejledning med anbefalinger til, hvornår virksomheder må bruge udsagn om klima, miljø og bæredygtighed – og mens anbefalingerne nu er blevet mere konkrete end tidligere, er de samtidig langt mere indskrænkende, skriver Dansk Fjernvarme på sin hjemmeside.

Og det rammer ikke mindst fjernvarmeselskaber, der ikke længere blot kan bruge de grønne udsagn i flæng.

“Det er blevet mere håndgribeligt, hvad man skal kunne dokumentere, når man markedsfører fjernvarmen med udsagn som klima- og miljøvenlig. For fjernvarmeselskaberne betyder det, at mange af de gråzoner, der var før, ikke eksisterer længere, siger Maria Voss, der er Digital Marketing Manager i Fjernvarmens Informationsfond.

Det betyder, at selskaberne skal være mere påpasselige med, hvad de påstår.

“For der skal ikke ret meget til, før man som fjernvarmeselskab kan blive anklaget for vildledende markedsføring. Og det er jo imod loven,” fastslår hun.

Dansk Fjernvarme er ifølge chefkonsulent Birthe Boisen i løbende dialog med Forbrugerombudsmanden om, hvilke konsekvenser de nye anbefalinger har for markedsføringen af fjernvarme.

“Anbefalingerne er helt nye, og derfor er vi stadig i fuld gang med at afdække, hvordan de skal tolkes. Så snart vi har nogle klare svar, sørger vi selvfølgelig for at informere medlemmerne, siger hun.

Indtil de foreligger anbefaler Maria Voss, at selskaberne helt undlader at bruge ord som grøn, bæredygtig, klimavenlig og miljørigtig i deres markedsføring.

Udsagnene skal nemlig kunne dokumenteres, f.eks. gennem livscyklusanalyser.

-emte

Alcadon ApS

Sponseret

[INVITATION] Når man har arbejdet med fiber i næsten 30 år, så har man set lidt af hvert...

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

13.11.2025Installator.dk

Synergi skal have ny direktør

13.11.2025Installator.dk

Kemp & Lauritzen opruster lærlingeindsatsen med ny rolle

12.11.2025Condair A/S

Sponseret

To 30-års jubilæer markerer Condairs rejse fra dansk startup til global markedsleder

12.11.2025Installator.dk

Rosa Jensen er Ahlsells nye direktør for strategi og forretningsudvikling

12.11.2025Installator.dk

Nyt strategisk partnerskab om intelligente solcelleløsninger

11.11.2025Installator.dk

Faglærte fædre tager mere ansvar hjemme

10.11.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Arbejdskraft er industriens største mangelvare – men skal vi vente på flere uddannede eller tage teknologien i brug nu?

10.11.2025Installator.dk

Unidrains moderselskab fylder 80 år: Fra smede i Småland til industrikoncern

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle