Nye ladeoperatører er fundet til ladeparker ved Lillebælt

E:ON Drive Infrastructure, PowerGo B.V. og EWII har vundet Vejdirektoratets udbud og skal fremover drive ladestanderne på rasteplads Lillebælt Nord og Lillebælt Syd langs Fynske Motorvej.

I dag er der 16 ladepladser i drift på hver af ladeparkerne ved rastpladserne Lillebælt syd og nord. Men senest i 2026 vil der være i alt 60 i drift.. Foto: Vejdirektoratet

Det var oprindelig Clever, der vandt udbuddet om etablering af de to ladeparker ved Lillebælt, der åbnede i marts og maj i fjor med i alt 60 ladepunkter.

Men på grund af misligeholdelse valgte Vejdirektoratet at ophæve kontrakten med Clever og sende opgaven med at drive ladestanderne i udbud i gen.

Nu er vinderne fundet, og fra sommeren 2024 vil elbilisterne i stedet kunne lade strøm fra E:ON Drive Infrastructure, PowerGo B.V. og EWII’s ladestandere på de to ladeparker.

Det er politisk besluttet, at der fremover skal være minimum to ladeoperatører på statslige ladeparker, hvor der er mere end 16 ladepladser. Kravet skal være med til at øge konkurrencen.

Når de sidste ladepladser åbner på Lillebælt Nord og Syd, vil der være i alt 30 ladepladser på hver af ladeparkerne.  

”Udbuddet af ladeparkerne er denne gang blevet opdelt i fire delaftaler, så flere operatører har kunnet byde ind på, og dermed også vinde, opgaven. E:ON Drive Infrastructure, PowerGo B.V. og EWII endte med at løbe med sejren, og vi glæder os til det kommende samarbejde,” siger projektleder Jesper Kaae fra Vejdirektoratet.

”Vi er utroligt glade for lave en aftale med Vejdirektoratet om ladeparken ved Lillebælt Nord. Det er en plads, som rigtig mange benytter til at lade. Infrastrukturen er allerede veletableret på pladsen, og derfor vil vi også i løbet af kort tid have EWII-lynladere klar til brug," siger Jesper Antoni Nicolaisen, chef for Ladeinfrastruktur i EWII Koncernen.

Fakta om ladeparkerne
Der er i øjeblikket 16 ladepladser i drift på hver af ladeparkerne. De resterende 14 ladepladser var sat til at åbne i 2025, men i genudbuddet har Vejdirektoratet åbnet op for, at ladeopratørene selv må vurdere, hvornår de sidste ladepladser skal åbne. Dog senest i midten af 2026.

Vejdirektoratet ophævede kontrakten med Clever i slutningen af 2023. Clever har drevet de to ladeparker midlertidigt og vil fortsætte med dette, indtil de nye ladeoperatører er på plads.

Ladeparkerne Lillebælt Nord og Syd er etableret med midler fra Infrastrukturplan 2035.

Fakta om ladeparkerne

  • Der er i øjeblikket 16 ladepladser i drift på hver af ladeparkerne. De resterende 14 ladepladser var sat til at åbne i 2025, men i genudbuddet har Vejdirektoratet åbnet op for, at ladeopratørene selv må vurdere, hvornår de sidste ladepladser skal åbne. Dog senest i midten af 2026.
  • Vejdirektoratet ophævede kontrakten med Clever i slutningen af 2023. Clever har drevet de to ladeparker midlertidigt og vil fortsætte med dette, indtil de nye ladeoperatører er på plads.
  • Ladeparkerne Lillebælt Nord og Syd er etableret med midler fra Infrastrukturplan 2035.

Kilde; Vejdirektoratet

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

24.07.2024Installator.dk

Vinderne af Installatørprisen

23.07.2024Installator.dk

Bosch henter ny direktør fra egne rækker

24.07.2024Installator.dk

Vinderne af Installatørprisen

24.07.2024RIB Software

Sponseret

Få et overblik over alle vores uddannelser/kurser efter sommeren!

23.07.2024Installator.dk

Bosch henter ny direktør fra egne rækker

22.07.2024Installator.dk

Dansk startup samarbejder med Huawei

22.07.2024RIB Software

Sponseret

NYHED: Nyt RIB Projekt plugin til Revit!

19.07.2024RIB Software

Sponseret

Husk at få fat i din billet til BIM World Copenhagen!

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle