Nye vedligeholdsrutiner gør godt på bundlinjen
Hos Arla Foods, Hoco, i Holstebro har Grene Industri-service A/S været med til at ændre rutinerne for drift og vedligehold og dermed spare mange penge for virksomheden. Her har driftsstop stor betydning.
Henry Vesterboe, Bjarne Nielsen og Ove Raabjerg Nielsen tjekker produktionsudstyret for vibrationer, der kan indikere udskiftning af reservedele..
I Holstebro har Arla Foods tre driftsenheder. På den ene, Arla Hoco, der producerer pulver med meget højt proteinindhold, er Bjarne Nielsen vedligeholdelseschef.
Her hos os kører vi 365-24-7, og vi forarbejder ti millioner kilo mælk til proteinpulver om ugen til eksport til fødevareindustrien. Set i det lys har drift og vedligehold meget stor indflydelse på produktionsflowet og dermed på indtjeningen, fortæller Bjarne Nielsen og fortsætter:
Vi har gennem Grene Industri-service A/S fået indsigt i kuglelejernes verden. Med det mener jeg, at vi har fået indsigt i, hvordan de opfører sig, og vi har været med til at skille kuglelejer ad og har derved fået forståelse for, at drift og vedligehold kunne gøres anderledes, end vi gjorde før i tiden med periodisk vedligehold.
Sparer mange penge
Tidligere skiftede vi lejerne på de kritiske maskiner efter et skema og ikke efter konkret behov. Før i tiden var det også sådan, at vi kunne høre, når der var ved at være noget galt. Det endte sommetider med havari. Det er vi heldigvis kommet bort fra med planlagte produktionsstop ud fra en præcis diagnose, hvor vi kun skifter den/de nødvendige reservedel(e). Det sparer vi rigtig mange penge på, og det er medvirkende til, at vi har kunnet reducere vedligeholdelsesbudgettet. Det er svært at gøre produktionstabet op ved ikke-planlagte stop, men der er tale om mange penge, når man som vi producerer i døgndrift.
Ved kun at skifte reservedele, når det er nødvendigt, sikrer man helt centralt mere produktionstid, samt får færre omkostninger til reservedele og montørtimer. Reservedelslageret med ca. 9.000 varenumre styre man selv hos Arla Hoco via SAP.
Hjælp til selvhjælp
Det, som Grene Industri-service A/S helt præcist hjælper med hos Arla Foods, er rådgivning om lejer og setuppet.
Vi køber rådgivning om lejer og får hjælp til setuppet. Vi har med Grene Industri-service A/S hjælp indført online-målinger af vores dekantere og store ventilatorer. Vi har for eksempel også i vores ventilatorer taget nogle nye lejetyper i brug. Det har givet et meget stabilt setup, og vi har sænket støjniveauet. I det hele taget kan vi efterfølgende konkludere, at man mange gange har overset en hel del omkring overvågning af lejer, siger vedligeholdelseschef Bjarne Nielsen.
Han understreger dog, at det kræver, at vedligeholdelsesteknikerne sætter sig ind i det og bruger systemet selv.
Vi har erfaret, at vedligeholdelsesteknikerne skal være med hele vejen. De skal gøres engagerede i drift og vedligehold og se forskellene ikke mindst på bundlinjen. Men de skal også forstå potentialet ved at gribe drift og vedligehold anderledes an end tidligere. Vi oplever nu, at vores vedligeholdelsesteknikere med forsyningsleder Ove Raabjerg Nielsen i spidsen helt af sig selv tjekker udstyret fra underleverandører og dermed stiller krav til dem om, at deres produkter skal leve op til det, de lover. Det kan for eksempel være en ny pumpe, der tjekkes.
Men engagementet er ikke nok, der skal også det rigtige udstyr til.
Værktøjet skal være i orden. Vi har for eksempel laserudstyr, og det giver resultater. Vi ser, at teknikerne tager det til sig i takt med, at vi giver dem ansvaret for den enkelte kritiske maskine, understreger Bjarne Nielsen.
Hvorfor nyt syn på drift og vedligehold?
Når Arla Foods, Hoco, med Bjarne Nielsen i spidsen har valgt en ny strategi for drift og vedligehold, mener hovedpersonen, at det er lidt af en tilfældighed, men også fordi han har modet til at prøve noget nyt.
Det kræver mod at ændre rutiner, men det har i den grad givet pote her. Vi var presset på vedligeholdelsesbudgettet, og det giver sommetider et ekstra incitament til at prøve noget nyt. Og vi har bestemt ikke fortrudt det, tværtimod. Med vores online-målinger/vibrationsovervågning føler vi virkelig, at vi har fået noget udstyr, der gør vores hverdag lettere, fordi vi nu kan planlægge produktionsstoppene og selv servicere maskinerne og udskifte lejer og andre reservedele. Det giver en stor tryghed i forbindelse med ferier, at jeg kan kontakte Henry Vesterboe hos Grene Industri-service A/S og få testet produktionsudstyret, efterfulgt af en positiv melding og så ellers pakke kufferten og lade arbejdet bag mig, bemærker Bjarne Nielsen afslutningsvis.