Lygas sætter it i bilerne

Voksende bunker af servicerapporter, der kræver manuel behandling, får gas-installatør til at digitalisere servicerapporter med bærbare computere i alle vogne.

Lygas’ direktør Kim Ovdal (til venstre) løfter op i to ugers fakturaer. Fremover skal serviceteknikere som Anders Jakobsen (til højre) lette den administrative byrde, når alle servicerapporter tastes på bærbare computere..

På syv år har gasservicevirksomheden Lygas næsten tredoblet antallet af servicebiler og har nu 22 kørende enheder på hele Sjælland.

På firmaadressen i Virum sidder fire medarbejdere med en servicechef i et call center og tager imod opkald fra titusinder af kunder, der vil have monteret, efterset eller repareret deres gasfyr.

Læs også: Lygas servicerer vvs-installatørerne med succes

Hver fredag sender eller håndbærer de kørende serviceteknikere deres servicerapporter med ugens produktion til kontoret, hvor det tastes ind på computer og sættes i ringbind. Et ringbind bliver fyldt på to uger og Lygas’ bogholdere kan måned for måned se reolerne med grønne ringbind vokse og brede sig ud over væggene.

Plads til fremtidig vækst
Nu er papirbunkerne ved at vokse medarbejderne over hovedet, og det er svært at få overblik og plads til fremtidig vækst. Med det gamle papirbaserede system kan der gå for lang tid, inden kunden ser sin regning. Det skaber usikkerhed hos den, der skal betale, og opringninger til callcenteret med spørgsmål om det udførte arbejde.

Det nye system skal sætte fart på faktureringen, så kunden kan huske, hvad der er udført. Målet er, at kunderne skal faktureres inden for tre dage.

Læs også: TEMA: Teknik i hverdagen

Snart bliver ringbindene sat i kælderen, når serviceteknikeren fremover kan se dagens arbejdsseddel på en computer og taster time- og materialeforbrug ind, når han er hos kunden. Så kan bogholderne med et klik godkende servicerapporten og sende en faktura til kunden.

<p>”I min verden er det mere professionelt med hurtig fakturering, så kunderne har arbejdet i frisk erindring”</p>

Kim Ovdal, direktør i Lygas

Hurtigere kundeindbetaling
”I min verden er det mere professionelt med hurtig fakturering, så kunderne har arbejdet i frisk erindring”, siger Lygas’ direktør Kim Ovdal.

Læs også: Vækst i sigte for vindmøllebranchen

Han startede for to år siden processen med at gøre arbejdsgangen digital, så han får bedre overblik over Lygas’ dagligdag og kortere tid mellem udført arbejde og kundeindbetaling.

”Det er umuligt at holde styr på 22 mand, når man har papirbaserede rapporter. Jeg har valgt at skifte til det nye it-system for at få overblik over arbejdet, men også for at få kunden til at opleve os som professionelle”, siger Kim Ovdal.

Han har valgt en it-løsning fra den lille danske softwareudvikler 2G Software, der tidligere har leveret både service- og finanssystem til Lygas. De eksisterende systemer på markedet kunne alle stort set det samme, men 2G’s løsning var billigere og nemmere at integrere med Lygas’ nuværende it.

I starten var der mange spørgsmål fra medarbejderne blandt andet, om det nye system skulle overvåge montørernes med GPS i bilerne. Men Kim Ovdal har fravalgt flådestyring, og siden har han ikke oplevet modstand mod det nye system.

”Hvorfor tage en konflikt med medarbejderne, hvis nogen føler sig overvåget. Vi har et godt overblik, så hvorfor tage udgiften, når jeg inden for tre kvarter ved, hvor montørerne er henne", siger Kim Ovdal.

2ctrl ApS

Sponseret

Bæredygtighed ned til mindste detalje

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

17.06.2024Installator.dk

Lige om lidt skal erhvervskøretøjer have TPMS på alle dæk

17.06.2024Installator.dk

Høje danske lønstigninger kan presse konkurrenceevnen

11.06.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

AO har vist vejen i den grønne omstilling til elbiler

10.06.2024RIB Software

Sponseret

I dag starter IKT-leder uddannelsen i Aarhus!

07.06.2024Avidenz A/S

Sponseret

Pas på jeres natarbejdere, husk helbredskontrollerne

05.06.2024RIB Software

Sponseret

Ebook: BIM fra A til Z – Download den her!

03.06.2024Eegholm A/S

Sponseret

Elcor slutter sig til tic elkas/Eegholm-gruppen

03.06.2024Eegholm A/S

Sponseret

Ny Group CEO for tic elkas/Eegholm-gruppen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Geovent
Kursus
Geovent inviterer til fagligt kursus - Tilmeld dig i dag!

Vi åbner dørene og inviterer til dybdegående kurser i procesventilation, hvor du kan udvide din faglige viden sammen med kollegaer fra branchen.

Dato

30.05.2024

Tid

09:00

Sted

Geovent, Hovedgaden 86, 8831 Løgstrup, fra kl. 09:00-13:00 - Vi sørger for frokost.

Geovent
Kursus
Geovent inviterer til fagligt kursus - Tilmeld dig i dag!

Vi åbner dørene og inviterer til dybdegående kurser i procesventilation, hvor du kan udvide din faglige viden sammen med kollegaer fra branchen.

Dato

11.06.2024

Tid

09:00

Viessmann
Åbent hus
Åbent hus: Vitocal 200-A Pro 64 kW

Rådgivning om store varmepumper

Dato

18.06.2024

Tid

14:00

Sted

Guldalderen 2, 2640 Hedehusene

Elsikkerhed.dk
Kursus
Boligdimensionering - Herning/virtuelt

Få de bedste kort på hånden med vores nye dimensioneringsredskab, som dette kursus giver adgang til. Alle deltagere får udleveret vores ‘Gør det Kort’, som giver hurtigt overblik over de vigtigste ændringer inden for installationer i boliger og opfylder kravene til dimensionering efter standarden DS/HD 60364.

Dato

26.06.2024

Tid

09:30

Sted

Online / Innovatorium, Birk Centerpark 40, 7400 Herning

Elsikkerhed.dk
Kursus
L-AUS ajour - Greve

Hold din viden om L-AUS ajour - hvert år

Dato

27.06.2024

Tid

08:30

Sted

Greve Erhvervscenter, Korskildelund 6, 2670 Greve

Geovent
Kursus
Geovent inviterer til fagligt kursus - Tilmeld dig i dag!

Vi åbner dørene og inviterer til dybdegående kurser i procesventilation, hvor du kan udvide din faglige viden sammen med kollegaer fra branchen.

Dato

13.08.2024

Tid

09:00