Lygas sætter it i bilerne

Voksende bunker af servicerapporter, der kræver manuel behandling, får gas-installatør til at digitalisere servicerapporter med bærbare computere i alle vogne.

Lygas’ direktør Kim Ovdal (til venstre) løfter op i to ugers fakturaer. Fremover skal serviceteknikere som Anders Jakobsen (til højre) lette den administrative byrde, når alle servicerapporter tastes på bærbare computere..

På syv år har gasservicevirksomheden Lygas næsten tredoblet antallet af servicebiler og har nu 22 kørende enheder på hele Sjælland.

På firmaadressen i Virum sidder fire medarbejdere med en servicechef i et call center og tager imod opkald fra titusinder af kunder, der vil have monteret, efterset eller repareret deres gasfyr.

Læs også: Lygas servicerer vvs-installatørerne med succes

Hver fredag sender eller håndbærer de kørende serviceteknikere deres servicerapporter med ugens produktion til kontoret, hvor det tastes ind på computer og sættes i ringbind. Et ringbind bliver fyldt på to uger og Lygas’ bogholdere kan måned for måned se reolerne med grønne ringbind vokse og brede sig ud over væggene.

Plads til fremtidig vækst
Nu er papirbunkerne ved at vokse medarbejderne over hovedet, og det er svært at få overblik og plads til fremtidig vækst. Med det gamle papirbaserede system kan der gå for lang tid, inden kunden ser sin regning. Det skaber usikkerhed hos den, der skal betale, og opringninger til callcenteret med spørgsmål om det udførte arbejde.

Det nye system skal sætte fart på faktureringen, så kunden kan huske, hvad der er udført. Målet er, at kunderne skal faktureres inden for tre dage.

Læs også: TEMA: Teknik i hverdagen

Snart bliver ringbindene sat i kælderen, når serviceteknikeren fremover kan se dagens arbejdsseddel på en computer og taster time- og materialeforbrug ind, når han er hos kunden. Så kan bogholderne med et klik godkende servicerapporten og sende en faktura til kunden.

<p>”I min verden er det mere professionelt med hurtig fakturering, så kunderne har arbejdet i frisk erindring”</p>

Kim Ovdal, direktør i Lygas

Hurtigere kundeindbetaling
”I min verden er det mere professionelt med hurtig fakturering, så kunderne har arbejdet i frisk erindring”, siger Lygas’ direktør Kim Ovdal.

Læs også: Vækst i sigte for vindmøllebranchen

Han startede for to år siden processen med at gøre arbejdsgangen digital, så han får bedre overblik over Lygas’ dagligdag og kortere tid mellem udført arbejde og kundeindbetaling.

”Det er umuligt at holde styr på 22 mand, når man har papirbaserede rapporter. Jeg har valgt at skifte til det nye it-system for at få overblik over arbejdet, men også for at få kunden til at opleve os som professionelle”, siger Kim Ovdal.

Han har valgt en it-løsning fra den lille danske softwareudvikler 2G Software, der tidligere har leveret både service- og finanssystem til Lygas. De eksisterende systemer på markedet kunne alle stort set det samme, men 2G’s løsning var billigere og nemmere at integrere med Lygas’ nuværende it.

I starten var der mange spørgsmål fra medarbejderne blandt andet, om det nye system skulle overvåge montørernes med GPS i bilerne. Men Kim Ovdal har fravalgt flådestyring, og siden har han ikke oplevet modstand mod det nye system.

”Hvorfor tage en konflikt med medarbejderne, hvis nogen føler sig overvåget. Vi har et godt overblik, så hvorfor tage udgiften, når jeg inden for tre kvarter ved, hvor montørerne er henne", siger Kim Ovdal.

Vølund Varmeteknik A/S

Sponseret

VARMEPUMPER TIL ALT OG ALLE

Danfoss Redan A/S

Sponseret

Ajour 2024

Relateret indhold

14.02.2025Inspectly ApS

Sponseret

Nyt studie og ny episode

14.02.2025Avidenz A/S

Sponseret

Undgå sygefravær med korrekte arbejdsstillinger og løftetekniker

14.02.2025Installator.dk

Energihandler får kæmpebøde for manipulation

14.02.2025Installator.dk

TEKNIQ: Vi knokler på for det bedst mulige resultat

13.02.2025Installator.dk

Undersøgelse: Sortsyn betyder fravalg af grønne løsninger

12.02.2025Installator.dk

Ny chef for Bauhus i Hjørring

11.02.2025Installator.dk

Positivt 4. kvartal pynter på Bravida-regnskab

11.02.2025Geovent

Sponseret

Stort tillykke til Philip og Marianne som begge kan kalde sig faglært

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Condair A/S
Webinar
𝐃𝐚𝐭𝐚𝐜𝐞𝐧𝐭𝐞𝐫 𝐜𝐨𝐨𝐥𝐢𝐧𝐠

Den 18. februar kl. 15:00 kan du deltage i vores gratis webinar om køling og befugtning af datacentre.

Dato

18.02.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Grundlæggende ventilationsteknik 1

Tre intensive og spændende kursusdage hvor du kan lære meget om ventilationsanlægs funktion, muligheder og begrænsninger - både i teorien og i praksis.

Dato

25.02.2025

Tid

08:30

Sted

Taastrup

Elsikkerhed.dk
Webinar
Installatørmøde webinar

Hvert år holder ELsikkerhed et webinar i forlængelse af vores fyraftensmøder for elinstallatører og ledende medarbejder med elfaglig baggrund. På webinaret ser vi på de seneste nye tiltag og krav for elektriske installationer. Vi tager den praktiske tilgang til emnerne og sørger for, at du får svar på dine spørgsmål.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Microsoft Teams

Dansk Standard
Kursus
Elektrisk sikkerhed på maskiner og anlæg

Kurset introducerer dig for de grundlæggende principper for elektrisk sikkerhed på maskiner og maskinanlæg. Vi gennemgår kravene i standarden EN 60204-1, der vedrører elektrisk sikkerhed på maskiner.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Teknologisk Institut - Energi og Klima
Kursus
Køle- og varmepumpeanlæg med ammoniak

Kurset giver dig dybdegående viden om køle- og varmepumpeanlæg med ammoniak som kølemiddel.

Dato

04.03.2025

Tid

08:00

Sted

Aarhus

Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Kolding)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

04.03.2025

Tid

08:00

Sted

Scandic Kolding, Kokholm 2, 6000 Kolding