Virksomhederne er hårdere ramt af prisstigninger end forbrugerne

Inflationen galoperer afsted, men de udgifter virksomhederne har for at kunne køre rundt, vokser mere end de priser, forbrugerne betaler ude i butikkerne. Årsagen er, at virksomhederne ikke fuldt ud kan overvælte prisstigningerne på forbrugerne og derfor må æde af overskuddet eller egenkapitalen. Og virksomhederne oplever store fald i deres fortjeneste, viser ny analyse fra SMVdanmark.

Forbrugerpriserne på varer er steget med lidt over 14 procentpoint på et år. Foto: Arkivfoto .

Selv om priserne på forbrugsvarer som eksempelvis smør, benzin, møbler og biler er steget med to-cifrede vækstrater siden årsskiftet, er virksomhedernes udgifter til alt det, de skal bruge for at producere forbrugsvarerne, steget endnu mere. Og det gør ondt på mange virksomheders bundlinje.

Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

LÆS OGSÅ: Ny aftale samler Norden om klimadokumentation af byggevarer

Sagt med tørre tal er forbrugerpriserne på varer steget med lidt over 14 procentpoint på et år. Det er voldsomt, men priserne på det der hedder indenlandsk vareforsyning er steget med mere, nemlig tæt på 19 procentpoint. Når dansk erhvervsliv køber varer til videresalg eller forarbejdning, så oplever de derfor større prisstigninger end forbrugerne.

Martin Kyed, cheføkonom i SMVdanmark, mener, at tallene rammer en fed pæl gennem alle historierne om, at virksomhederne nu banker priserne op for at score en ekstra gevinst:

”Det er faktisk det modsatte, der sker: Virksomhederne tjener mindre. Det kan være fordi, de er bange for, at en stor og hurtig prisstigning kan ødelægge et godt, langvarigt kundeforhold, og derfor æder de en del af prisstigningen selv. Eller det kan være fordi, de er fanget af at have givet et tilbud med en fast pris, de ikke kan komme udenom. Endeligt kan det også være en strategisk beslutning, hvor virksomheden prøver at blive billigst og dermed vinde markedsandele”, siger han.

Kan mærkes på bundlinjerne

At virksomhederne holder igen med prisstigninger, kan mærkes på deres bundlinje. Eksempelvis har industriens virksomheder oplevet et gennemsnitligt fald i avancen på 25 procentpoint i år sammenlignet med samme periode i 2019. Inden for byggeriet og handel er faldet i avancen på 16 procentpoint.

LÆS OGSÅ: Caverion opkøber CS electric A/S

”Virksomhederne tærer på deres økonomiske fedtlag, og det kan være ok i en periode. Sådan er det at drive virksomhed i et åbent, velfungerende marked. Men det er alligevel bekymrende, og det presser en del virksomheder. Det betyder også, at de står mindre rustet til en eventuel kommende recession i Danmark og resten af verden”, siger Martin Kyed.

Læs analysen her.

-AKJ

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

24.07.2024Installator.dk

Vinderne af Installatørprisen

23.07.2024Installator.dk

Bosch henter ny direktør fra egne rækker

24.07.2024Installator.dk

Vinderne af Installatørprisen

24.07.2024RIB Software

Sponseret

Få et overblik over alle vores uddannelser/kurser efter sommeren!

23.07.2024Installator.dk

Bosch henter ny direktør fra egne rækker

22.07.2024Installator.dk

Dansk startup samarbejder med Huawei

22.07.2024RIB Software

Sponseret

NYHED: Nyt RIB Projekt plugin til Revit!

19.07.2024RIB Software

Sponseret

Husk at få fat i din billet til BIM World Copenhagen!

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle