Bliv mere synlig på google

Den befolkningsgruppe, som tager telefonbogen ned fra hylden, når de skal finde en lokal vvs- eller elinstallatør, bliver mindre og mindre. Til gengæld bliver gruppen, der bruger google kun større. Derfor er tiden inde til at lære begreber som ”google AdWords” og ”søgemaskineoptimering”.

Internettet er for mange blevet en helt naturlig indgang til at finde oplysninger om alt lige fra madlavning over flybilletter til nummeret på en lokal elinstallatør. Når vi er på nettet, er søgemaskinerne det logiske udgangspunkt og undersøgelser viser, at ni ud af ti af de besøgende på kommercielle hjemmesider havner der via søgemaskinerne. 80 – 85 procent af den gruppe bruger google, som foretrukken søgemaskine.

Derfor er det blevet et væsentligt element i markedsføringen, at virksomhedens hjemmeside dukker op på en god placering på google, når folk søger på ord, der matcher de ydelser, man sælger. Den gode placering kommer dog sjældent af sig selv, og det er nødvendigt at arbejde med google AdWords og søgemaskineoptimering, hvis man vil være sikker på, at hjemmesiden bliver placeret højt oppe på google.

Installatør Horisont har bedt en af Danmarks førende eksperter på området, Nicolas Zangenberg fra virksomheden www.a-better-traffic.com , om at give råd til nybegyndere på området.

”Mindre vvs- eller elinstallatører skal starte med at tjekke deres placering ved at skrive eksempelvis ”vvs-installatør” eller ”vvs” og så den by de bor i – fx ”Middelfart” - på google. Hvis virksomhedens hjemmeside med de to ord ikke dukker op mellem resultaterne på googles første side, er der brug for forbedring. Det skyldes, at ud af alle de søgninger vi laver på google, når vi i 95 procent af tilfældene aldrig videre til resultaterne på side 2,” forklarer Nicolas Zangenberg.

Start med AdWords
Hvis man vil forbedre sin hjemmesides synlighed anbefaler Nicolas Zangenberg, at man starter med at bruge AdWords til at annoncere lokalt på google. AdWords-annoncerne er de sponsorerede links, der ligger i højre del af siden, når man laver en google-søgning. Man kommer i gang med at bruge google-AdWords ved at oprette en konto på google.dk/adwords, hvor man selv skal indtaste de søgeord, som man vil findes på, en annoncetekst samt hvor mange penge man ønsker at bruge på annoncerne. Man taler altså ikke med en traditionel annoncekonsulent, og hvor højt en given annonce kommer op på listen afhænger blandt andet af, hvor mange penge man er villig til at bruge, og hvor relevant det indhold, man har på sin hjemmeside, er.

”Hvis man er vvs-installatør på Frederiksberg, kan man eksempelvis sige, at man gerne vil ses indenfor en radius på 15 kilometer i forhold til de steder, man normalt kører – og så kan man vælge at blive set på søgeord lige fra ”vvs-installatør” til ”sprunget vandrør”, forklarer Nicolas Zangenberg og fortsætter:

”Det gode ved brugen af AdWords-annoncer er, at du får statistik på, hvad det er for nogle ord, der giver visninger på din hjemmeside. Hvis du eksempelvis har angivet ”vvs Frederiksberg” som et søgeord, kan du se, om det har genereret tre eller flere hundrede visninger på en måned. Hvis det første er tilfældet, er det et irrelevant søgeord, du har valgt, og måske skal du overveje at skrive ”vvs Vanløse” i stedet,” forklarer han og tilføjer, at man skal overveje nøje, om man selv vil arbejde med AdWords, eller om man vil lægge det ud af huset. Hvis man ikke har helt styr på området, kan man nemlig let komme til at spilde mange penge.

Overvej søgemaskineoptimering
Når man har vurderet hvilken effekt, der kommer ud af at annoncere via AdWords, kan man overveje, om virksomheden har brug for at forbedre sin eksponering yderligere via såkaldt søgemaskineoptimering, forklarer Nicolas Zangenberg. Med søgemaskineoptimering arbejder man på at få sin hjemmeside længere op mellem de almindelige (ikke sponsorerede) resultater, som kommer i venstre side, når man søger på google. Det gøres blandt andet ved at indarbejde bestemte søgeord i teksterne på hjemmesiden og i de links, der henviser til hjemmesiden. Det er en kompliceret proces at gå i gang med, og hvis man ikke er særdeles IT-kyndig bør man ifølge Nicolas Zangenberg overveje, om man er villig til at bruge den tid, der skal til for at sætte sig ind i området, eller om man vil udlicitere opgaven til en af de mange virksomheder, der tilbyder søgemaskineoptimering.

”Man kan godt vælge at starte selv, men udover at du skal have teknisk viden, skal du også være rigtig god til at skrive, og det er jo ikke ligefrem en disciplin, som alle håndværkere holder af, så allerede der, kan man udelukke mange,” pointerer Nicolas Zangenberg.

Han anslår, at det koster mellem 50.000 og 150.000 kroner om året at udlicitere opgaven med søgemaskineoptimering afhængig af hvor ambitiøs, man er. Og der er ikke tale om en engangsinvestering, for en god søgemaskineoptimering skal vedligeholdes, og der skal løbende tilføjes nye links.

Derfor mener Nicolas Zangenberg, at man skal overveje sit behov grundigt, og starte med at kigge på, hvor mange af ens konkurrenter, der anvender søgemaskineoptimering, før man selv kaster sig ud i disciplinen. Han mener, at man som mindre virksomhed kommer langt med at bruge 5.000 kroner på google AdWords om måneden – men pointerer også, at det i nogle brancher er en rigtig god investering at købe sig til professionel søgemaskineoptimering.

www.installator.dk/drift

Niko-Servodan A/S

Sponseret

Har du en forældet smart home installation? Konverter nemt til Niko Home Control

SG Armaturen A/S

Sponseret

Junistar Bio

Relateret indhold

26.04.2024Installator.dk

Dramatisk fald i varmepumpesalget i 1. kvartal

26.04.2024Installator.dk

Indtjeningen normaliseret i Norlys - faldt med godt 90 pct.

11.04.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

Grønne resultater: AO på vej mod halvering af CO2-udledningen

09.04.2024TEC7

Sponseret

Produktnyhed: Revolutionerende limning af store områder.

04.04.2024Installator.dk

For lidt plads kan løses med bedre lovgivning

22.03.2024RIB Software

Sponseret

Deltag i ny markedsundersøgelse og vind 1 stk. Apple Airpods (3. generation)!

19.03.2024Schneider Electric A/S

Sponseret

Kundetilpassede skabe og effektiv logistik sikrer effektiv produktion hos Ehcolo

19.03.2024Installator.dk

Behov for meget mere og hurtigere klimatilpasning

Jobmarked

Se alle

ABB A/S

Field Service Engineer / tekniker med interesse i spændet mellem IT og automation

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

12.05.2024

GN Belysning A/S

Salgskonsulent til el-installatører, Sjælland og øerne

Vi søger en engageret og erfaren salgskonsulent, der får ansvaret for at udvikle salget og kunderelationerne på Sjælland og øerne.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Zealand - Erhvervsakademi Sjælland

Vi søger en dygtig underviser til vores VVS-installatøruddannelse

Har du en passion for VVS-faget og brænder du for at udvikle og formidle din faglige viden? Så er der en spændende mulighed for at blive en del af Zealands team i Slagelse. Vi søger en dygtig adjunkt eller lektor til vores VVS-installatøruddannelse, som udbydes både som fuldtidsstudie og som efteruddannelse i Slagelse.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

02.05.2024

METRO THERM A/S

Vi søger en Key Account Manager til vores varmepumpeteam

Har du forstand på varmepumper? Og trives du på landevejen? Så er det måske dig, vi søger som vores nye Key Account Manager hos METRO THERM.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Solar Danmark

Intern sælger El

Trives du med en alsidig hverdag, hvor du samtidig kan være en del af et stærkt og dynamisk salgsteam som har den gode kundeoplevelse i fokus? Har du fagligheden i orden samt teknisk flair, og kan du yde god og professionel rådgivning inden for tekniske/elmæssige løsninger? Så har du nu muligheden for at blive en del af vores team.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.05.2024

ABB A/S

Projektleder inden for el-infrastruktur

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid. I ABB har vi et klart mål om at udbrede diversitet og inklusion både når det gælder: køn, LGBTQ+, handikap, etnicitet og alder. Sammen er vi startet på en rejse, hvor vi allesammen både individuelt og sammen hylder og hilser individuelle forskelle velkommen.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.05.2024

Energi360

Salgsteknisk konsulent

Energi360 søger salgstekniske konsulenter med el eller VVS teknisk baggrund til både øst/vest Danmark.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

09.05.2024

ABB A/S

Senior Hardware Engineer – control panels for automation

Take your next career step at ABB with a global team that is energizing the transformation of society and industry to achieve a more productive, sustainable future.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Banedanmark

Bliv sportekniker i Banedanmark

Trives du i det fri, og vil du være med til at vedligeholde Banedanmarks jernbanespor?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

Solar Danmark

Account Manager til El-Installatørsalg

Er du drevet af salg og kan skabe langvarige kunderelationer? Vil du være en del af et succesfuldt team af eksterne og interne salgskonsulenter inden for el, i en stilling som du selv er med til at forme? Så har vi muligvis jobbet til dig, som Account Manager el-Installatørsalg.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

06.05.2024

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Kursus
Materialeforståelse og komponenter til mindre byggerier

Få kompetencerne til at håndtere det korrekte valg af materialer ifm. forskellige typer af konstruktioner.

Dato

08.02.2024

Sted

Hellerup

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Kursus
ENERGIKONSULENT 2 - FLERFAMILIEHUSE OG ERHVERV

Uddannelsen til energikonsulent i flerfamilie og erhverv certificerer dig til at kunne energimærke alle typer bygninger.

Dato

10.04.2024

Sted

Hellerup

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Kursus
Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen

På modulet Kommunikation, samarbejde og byggejura i byggeprocessen lærer du at vurdere byggesagens juridiske problemstillinger på baggrund af en juridisk granskning og kunne formidle disse til byggesagens samarbejdspartnere.

Dato

11.04.2024

Sted

Hellerup

Danvak
Kursus
Commissioning

Vi oplever, at der er et stigende behov for færdigheder inden for dette felt i forbindelse med kravsspecifikation, projektering, opførelse, aflevering og drift af byggerier i Danmark.

Dato

29.04.2024

Tid

08:00

Sted

Trinity Hotel & Konference Center, Gl. Færgevej 30, 7000 Fredericia

RIB Software
Kursus
Skal du nå at have en af de sidste pladser på vores Facility Management kursus?

Mange områder inden for både byggeri og drift bliver i stigende grad digitaliseret og FM er ingen undtagelse - er du klar til at varetage dette?

Dato

29.04.2024

Tid

08:00

Sted

Tivoli Hotel i København

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
TEKNISK VIDEREGÅENDE KURSUS Jordvarme og luft-til-vand varmepumper

Kurset giver dig et dybere kendskab til varmepumpernes styringsprincipper, anlægsopbygning samt fejlfinding og giver dig en generel viden om opstart af varmepumper. Kurset vil indeholde en del praktiske opgaver, og det forudsættes, at du har en vis erfaring indenfor VVS, el og køleteknik, og at du har deltaget på basis-kursus.

Dato

07.05.2024

Tid

08:00

Sted

Vølund Varmeteknik Industrivej Nord 7B 7400 Herning