Fokus på IT-udvikling har bragt elektro-virksomhed op i ny liga

De kan stadig vikle en elmotor på virksomheden Elektroservice.dk i Esbjerg. Men i dag kan de også programmere de mest avancerede frekvensomformere fra ABB, ligesom telefonen ringer, hvis fødevaregiganter som Arla eller Danish Crown har problemer med produktionsanlæggene.

Internet-of-Things og kunstig intelligens er en vigtig del af hverdagen i Elektroservice.dk i Esbjerg, fortæller adm. direktør og medejer, René Emsins.. Foto: Elektroservice dk

Oppetid og besøgelsestid er to begreber, der har været med til at forme virksomheden Elektroservice.dk i Esbjerg.

En så høj oppetid som overhovedet muligt, er helt afgørende for kunder som Arla, Ørsted og Danish Crown, hvor uplanlagte stop i produktionen kan koste enorme summer. 

Elektroservice.dk hjælper i dag disse og andre virksomheder indenfor bl.a. forsyningsindustrien og vindmøllesektoren til at opdage potentielle nedbrud, inden de sker gennem avancerede målinger på de motorer, generatorer, pumper og ventilatorer, der er helt afgørende for produktionen.

Men for at komme dertil har virksomhedens adm. direktør og co-owner, René Emsins kendt sin besøgelsestid. 

Da han i 2011 købte sig ind i virksomheden, der på det tidspunkt havde fem ansatte, beskæftigede den sig udelukkende med ”gammeldags” servicering eller reparation af pumper og elektromotorer.

”Det stod hurtigt klart for mig, at den forretning næppe ville kunne bære i fremtiden,” fortæller René Emsins, der selv kom til virksomheden med erfaringer fra en række forskellige IT-virksomheder.

”Vi skulle simpelthen højere op i værdikæden. Min daværende partner var så småt begyndt med at tilbyde målinger på de motorer og pumper, vi fik ind. Og det koncept har vi udviklet på lige siden. Det betyder, at vi har investeret rigtig meget i know-how og vidensopbygning inden for ”bits-and bytes” området,” fortæller han.

Virksomheden har ved årsskiftet gennemført et generationsskifte, hvor den gamle partner, Carsten Poulsen, er blevet købt ud af René Emsins og den tekniske direktør, Jens Rasmussen i firmaet, der i dag står på to forretningsben.

Den gamle del af forretningen består og trives fortsat med service, reparation og salg af elmotorer, frekvensomformere, pumper, gear og generatorer fra førende producenter som bl.a. ABB, WEG,  Siemens, Desmi og Grundfos.

Men i det andet ben tilbyder virksomheden 24/7 overvågning af produktionskritisk udstyr, hvor fintfølende og avanceret måleudstyr kan afsløre potentielle nedbrud, inden de sker.

”Investeringer i højt specialiseret måleudstyr har både været med til at virksomheden nu kan træde meget bredere i værdikæden, samtidig med, at den løbende overvågning af kundernes udstyr kan kaste ordre af sig - enten i form af reparationer eller salg af nyt udstyr,” fortæller direktøren.

Ved målingerne kan Elektroservice.dk også regne den mekaniske restlevetid i motorer, pumper eller lignende - og dermed også være med til at forhindre, at en vital del i et produktionsanlæg pludselig går ned.

“Vi har kunder, hvor et produktionsstop kan koste virksomheden særdeles store beløb. I timen. 

Kunstig intelligens rykker ind

For dem er det selvfølgelig helt afgørende at undgå den slags ved rettidig omhu. En lille flig knækket af et tandhjul i en gearkasse kan vi afsløre ved analyser af måleresultaterne.

Og her kan vi så hjælpe virksomheden ved enten at reparere eller udskifte i planlagt nedetid.”

Men for at nå dertil har Elektroservice.dk investeret i højt specialiserede uddannelser til sine medarbejdere, for at de kan gennemskue og analysere de resultater, der kommer ud af måleudstyret.

”I dag er internet-of-things / industri 4.0 ikke længere noget vi bare læser om. Det er noget vi arbejder med ligesom kunstig intelligens, der i dag er med til at styre de mest avancerede løsninger. Og dem kan vi nu levere klar til brug hos kunden,” fortæller Rene Emsins.

Teknisk direktør Jens Rasmussen og adm. direktør René Emsins har siden nytår nytår ejet Elektroservice.dk i fællesskab efter et generationsskifte.. Foto: Elektroservice dk

Den udvikling tog for alvor fart, da virksomheden begyndte at forhandle frekvensomformere fra ABB. 

”Vi så en mulighed for at bevæge os op i værdikæden ved ikke blot – populært sagt – at hænge udstyret op, men tage installationen hele vejen. Det betyder, at vi i dag samarbejder med virksomheder med meget store teknikafdelinger, der alligevel gerne vil købe hjælp fra os.”

Elektroservice.dk beskæftiger i dag 15 medarbejdere i afdelingen i Esbjerg og i den mindre afdeling i Haderslev. Og det går godt.

”Vi havde sidste år en omsætningsvækst på 50 pct. og udvidede i 2022 med et nyt lejemål 100 meter fra vores eksisterende forretning. Vi havde simpelthen ikke plads nok på vores lager og værksted længere,” siger direktøren.

”Måske kunne vi have vokset endnu hurtigere, men det er nok bedst, at det er gået som det er gået. Det er svært at finde de rigtige medarbejdere. De skal først og fremmest passe ind i vores team. Kompetencerne er selvfølgelig også vigtige, men her kan vi jo hælde på, når vi finder den rigtige.”

Antallet af leverandører er skåret ned

Mens antallet af medarbejdere trods alt er vokset over årene, er det gået omvendt med antallet af leverandører.

”Vi har skåret antallet af leverandører ned. Vi vil gerne være loyale overfor nogle leverandører, der også er loyale over for os. Og vi har en strategi om, at vores leverandører skal være ”toppen af poppen”. Hvis en kunde ikke vil betale for det bedste, må han gå et andet sted hen – sådan lidt firkantet sagt...”

Elektroservice.dk har i dag partnerstatus hos ABB som forhandlere af deres produkter, men selskabet er samtidig blevet en af Esbjerg-virksomhedens store kunder, fordi ABB lukkede deres egne elektromekaniske serviceværksteder i Danmark.

”De har valgt at benytte os i stedet. Det tror jeg er sket, fordi vi har brugt dem loyalt og laver et godt stykke arbejde,” siger direktøren.

Hidtil er elektroservice.dk vokset organisk – og sådan ser direktøren også udviklingen i fremtiden, hvor han forudser, at ”bits-og-bytes” delen vil komme til at fylde endnu mere. Med Lars Christiansen som markedschef og de to direktører er ledelsen af virksomheden på plads.

”Men måske når vi også derhen, hvor vi skal til at ansætte ingeniører,” siger Rene Emsins.

Regnskab202220212020
NettoomsætningOplyses ikkeOplyses ikkeOplyses ikke
Bruttofortjeneste7.4096.7624.878
Årets resultat1.2391.210352
Egenkapital i alt3.2322.9852.015
Status balance8.9098.5916.789

Beløb i hele 1000. Kilde: Proff.

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

24.07.2024Installator.dk

Vinderne af Installatørprisen

23.07.2024Installator.dk

Bosch henter ny direktør fra egne rækker

24.07.2024Installator.dk

Vinderne af Installatørprisen

24.07.2024RIB Software

Sponseret

Få et overblik over alle vores uddannelser/kurser efter sommeren!

23.07.2024Installator.dk

Bosch henter ny direktør fra egne rækker

22.07.2024Installator.dk

Dansk startup samarbejder med Huawei

22.07.2024RIB Software

Sponseret

NYHED: Nyt RIB Projekt plugin til Revit!

19.07.2024RIB Software

Sponseret

Husk at få fat i din billet til BIM World Copenhagen!

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle