Grøn kommunikation kan give et forspring
Har man gjort energibesparelser til et vigtigt forretningsområde, hvad mange installatører har, så skader det jo ikke, at man har orden i sit eget energiforbrug, når man skal sælge ydelsen til en kunde. Nogle kunder vælger tilmed deres leverandører ud fra ansvarlighedskriterier. Men hvordan kortæller man så historien? En ny, lille bog, "Førstehjælp til klimakommunikation," kan måske hjælpe.
Flertallet af de store danske virksomheder har en strategi for samfundsansvar (også kaldet CSR eller Corporate Social Responsibility). Et af elementerne i deres strategi er typisk, at de vil nedsætte deres energiforbrug/CO2-udledning. Som forretningsområde er det altså i vækst, men spørgsmålet på lidt længere sigt er, hvem der kommer til at udføre opgaverne.
En hastigt stigende andel af disse virksomheder har så småt taget fat på at kigge deres leverandører efter i sømmene. Nogle er godt i gang.
Mange mindre og mellemstore virksomheder har en mangeårig tradition for at gøre det bedre end de store på dette område. Det er bare ikke noget man hører så meget om. Er man blandt de første i sin branche til at kommunikere, hvad man gør, og hvad man har planer om, kan man opnå en konkurrencefordel.
Det kunne gå galt
Udgangspunktet for bogens fofattere er, at samfundets og dermed virksomhedernes dagsorden har ændret sig grundlæggende. Det bliver sværere og sværere at undgå at forholde sig til klimaproblemerne. Et andet udgangspunkt er, at mange virksomheder helst ikke siger noget om deres egen eventuelle indsats af skræk for at begå en fejl og miste kunder på det. På under 100 små sider forsøger de at give en "konkret brugsanvisning." Det gør de bl.a. gennem eksempler på vellykket og mindre vellykket kommunikation på området.
Ifølge forfatterne, Sascha Amarasinha og Marie Kraul, har danske virksomheder masser at fortælle omverdenen om deres tiltag på klimaområdet. Til gavn for miljøet, for virksomhedens bundlinie og for samfundsøkonomien. Alligevel holder mange sig tilbage, fordi de tror klimakommunikation er for risikabelt, for kompliceret eller fordi de ikke længere kan se de gode historier i deres egen virksomhed.
Vi ved, der er virksomheder rundt omkring i Danmark, som måske i årevis har haft klimaaktiviteter eller produkter, som medierne og omverdenen burde have hørt om. Det er ærgerligt, når den slags bliver holdt tilbage især i disse tider, hvor vi skal være værter ved et historisk klimatopmøde, og samfundsøkonomien har brug for den grønne vækst, siger de.
Sådan gør du
Førstehjælp til klimakommunikation fortæller den lille eller mellemstore virksomhed, hvordan man kan gribe klimakommunikationen an på en overskuelig måde og giver en række værktøjer til at håndtere den. Også selvom man ikke har den store erfaring eller mange ressourcer.
Et af de vigtigste budskaber til virksomheden, der gerne vil finde og fortælle en god klimahistorie er at finde en aktivitet, der hænger godt sammen med virksomhedens øvrige forretning. Dette gør kommunikationen mere logisk og klar, end hvis virksomheden kaster sig over et helt nyt område. For installatørerne er netop energi meget oplagt.
Et andet vigtigt råd er at kommunikere, hvad ens intentioner med en aktivitet er. Og ikke mindst fortælle ærligt, hvor langt man er fra at nå sine mål.
Førstehjælp til klimakommunikation er udgivet af Gyldendal Business, 92 sider, pris 175,- (vejl.).
Forfattere: Sascha Amaransinha og Marie Kraul.