Installatørpanelet: Sådan sikrer du bedre kommunikation med kunderne

En ny undersøgelse viser, at el- og VVS-kunderne efterlyser mere og bedre dialog og rådgivning. Derfor har Installatør spurgt panelet til råds om, hvordan man sikrer en god kommunikation med kunderne.

Hvad gør du for at sikre en bedre kommunikation med kunderne? 

Henrik Egemose, Egemose El
Det er for det meste mig, der har kontakten til kunderne, og der gør jeg meget ud af at sætte kunderne ind i den konkrete løsning og komme med de bedste forslag til, hvordan de kan få lavet det, de gerne vil have.

Mange af kunderne tænker måske først på, hvad det koster, men så prøver jeg at forklare dem, at det altså ikke altid er det, man skal kigge på. Det samme gælder, når mine folk er ude ved kunderne. Der kan de også godt mærke, at folk er blevet mere interesseret i sådan noget som energibesparelse. Så der er de selv lige opmærksomme på at sige til kunden, at de kan skifte til LED og spare energi. 

Men ellers kommer det helt af sig selv. Det handler jo også om, hvordan kunden er. For nogle synes, at det er fint nok, at vi kommer med de her forslag, mens andre føler sig presset til mersalg. Så dér må man lige mærke efter. 

________________________________________________________________________

Jesper Knopp, Knopp VVS

Når jeg snakker med kunderne, så gør jeg meget ud af at klæde dem på til at træffe en beslutning. Det går jeg meget op i.

Jeg rådgiver folk efter bedste evne, og så forventningsafstemmer jeg med dem. Så kan de fortælle mig, hvad de godt kunne tænke sig, og så kan jeg vurdere, hvad jeg kan tilbyde. Men jeg giver altså ikke ud af hele posen, men jeg rådgiver dem selvfølgelig, så de ved, hvad der er realistisk i forhold til pris, ønsker, og hvad jeg kan lave.

De bedste kunder er faktisk dem, der allerede har sat sig ind i, hvad de vil have. For nogle gange så forventer de, at jeg vælger for dem, om deres toilet skal være væghæng, eller hvad det skal. Og der kan jeg jo kun sige, hvad for nogle muligheder de har og ikke, hvordan de skal gøre det. Men forventningsafstemning på forhånd er kernen til et godt samarbejde.


_____________________________________

Claus Pinholt, Pinholt Elinstallationer Aps

Vi har altid gået meget op i at have den her nærkontakt til kunderne. Nu er vi selvfølgelig også en mindre virksomhed, men det her med at have en god kontakt til kunden er noget, som alle mine folk simpelthen er blevet opdraget til, og jeg selv er blevet af min far, dengang jeg startede.

Så det, vi kan, er at klæde svendene på hjemmefra. De får materialer og brochurer, så de har rygdækning, hvis de skal vise kunderne noget eller komme med forslag til løsninger.

Det er jo ikke ligesom før i tiden, hvor vi var eksperterne. Nu kan vi godt komme ud til kunder, som har sat sig helt vildt ind i tingene. Og så er det vigtigt, at vi er rustet til at forklare dem, hvad der er det bedste for dem. Når mine folk har de her ting med, så tør de også bedre at lave mersalg eller sætte kunden ind i nogle ting, når der er derude. 

Vi kan ikke konkurrere på prisen, men vi kan konkurrere på nærhed til kunden, for det er sådan vi fastholder kunderne.

Installator.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Wygwam Danmark, a division of Niko

Sponseret

Wygwam introducerer P49 og M49 DALI-2 BMS-sensorer fra Niko

Relateret indhold

01.05.2025DTU

Sponseret

Styrk dine kompetencer med en diplomuddannelse på DTU

01.05.2025Avidenz A/S

Sponseret

Arbejdstilsynet har fokus på regler og praksis for eftersyn af tekniske hjælpemidler

01.05.2025Coromatic A/S

Sponseret

Datacentre er en sårbar og kritisk infrastruktur

01.05.2025Installator.dk

VVS´25: Grundfos klar med app-styrede pumper

01.05.2025Installator.dk

Koble etablerer sig i Midtjylland med optagelse af AC i Vejle

30.04.2025Installator.dk

AO overtager webshop fra VVS-eksperten

29.04.2025Installator.dk

Københavns Kommune skifter til intelligent LED: 160.000 armaturer udskiftes

28.04.2025Belimo A/S

Sponseret

Mød Belimo på VVS’25, hvor vi fejrer 50 år med god energi

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Eaton Electric Danmark
Seminar
Teknisk seminar om 3 fasede UPS - Brøndby

Eaton inviterer til teknisk seminar om 3 fasede UPS. Bliv klogere på hvordan du designer fremtidens UPS-løsninger til bygninger, sundhedssektoren, industrien og datacentre.

Dato

06.05.2025

Tid

07:30

Sted

Gammelager 14, 2605 Brøndby (Hos Solar)

Vølund Varmeteknik A/S
Kursus
🔧 TEKNISK BASISKURSUS varmepumper 🔧

Kurset giver dig kendskab til varmepumpernes styringsprincipper, anlægsopbygning og giver dig en generel viden om opstart af varmepumper - både jordvarme og luft-til-vand varmepumper. Kurset vil indeholde en del praktiske opgaver.

Dato

06.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vølund Varmeteknik Industrivej Nord 7B 7400 Herning

Dansk Standard
Kursus
El-sikkerhed, diplomkursus - 2 dage

Over 2 dage giver kurset et godt kendskab til lovgivning og standarder indenfor elektrisk sikkerhed, og til hvordan kravene efterleves i praksis.

Dato

06.05.2025

Tid

09:00

Sted

Scandic Kolding Kokholm 2 6000 Kolding

Danvak
Kursus
Linjetabsberegning med HEAT2, Grundkursus

Kuldebroer kan have væsentlig betydning for bygningers energiforbrug, og i værste fald kan de medføre kondens og risiko for svamp og skimmel i konstruktioner og på overflader.

Dato

07.05.2025

Tid

08:30

Sted

Teknologisk Institut - Aarhus

KEA - KØBENHAVNS ERHVERVSAKADEMI
Efteruddannelse
Kvalitet, sikkerhed og miljø (EL)

Få kvalitet, miljø og sikkerhed til at gå op i en højere enhed.

Dato

07.05.2025

Tid

08:30

Sted

Hellerup

Schneider Electric A/S
Messe
ROBOTBRAG 2025! Prep din virksomhed med robotter

Find inspiration til, hvad der kan lade sig gøre med AI og robotteknologi – og hvordan du bedst forbereder din virksomhed til fremtiden. Kom til ROBOTBRAG – inklusiv DIRA Business – hos Teknologisk Institut i Odense

Dato

08.05.2025