Københavns Lufthavn installerer stort batteri til lagring af grøn strøm

Som en af de første lufthavne i Europa har Københavns Lufthavn installeret et batteri til lagring af grøn strøm. Det er en milepæl, at det er lykkedes at håndtere de risici, der er forbundet med at installere et batteri i en lufthavns kritiske infrastruktur.

Foto: Teknologisk Institut

I fremtidens lufthavne bliver det afgørende at kunne lagre strøm fra sol- og vindenergi for at reducere emissioner og nå målet om en net zero drift. Energilagring i batterier er en del løsningen.

Selvom det er en udfordring at få godkendelse til at drifte et batterianlæg i en lufthavns kritiske infrastruktur, vil et stort batteri snart være i drift i Københavns Lufthavn – et af de første batterier i en europæisk lufthavn.

“Vi er meget tilfredse med, at det er lykkedes at få installeret batteriet i Københavns Lufthavn. Det er et vigtigt skridt på vejen til en mere bæredygtig drift af lufthavnen. Nu skal vi i gang med at teste forskellige scenarier og finde den bedste løsning for energilagring, som vi derefter kan arbejde videre med i større skala i lufthavnen,”siger Maria Skotte, direktør for sustainability, Københavns Lufthavn.

Risiciene ved at drifte et batteri i en lufthavn er mange. I samarbejdet mellem Københavns Lufthavn, Teknologisk Institut og Hybrid Greentech, som alle er partnere i EU-projektet ALIGHT, er det lykkes at minimere de risici, der stod i vejen for installeringen og den kommende idriftsættelse af batteriet.

“Brand- og røgudvikling, datalæk og lovmæssige forhold er nogle af de risici og barriere, der er forbundet med at sætte et batteri op i et lufthavnsmiljø. Derfor er vi hos Teknologisk Institut glade for at have bidraget til at specificere batterisystemet og gennemføre unikke sikkerhedstest, der har været med til at få det til at lykkedes i Københavns Lufthavn,” siger Lars Overgaard, projektleder, Teknologisk Institut.

Faktaboks

Batterisystemet er bygget specielt til Københavns Lufthavn, der er Danmarks største lufthavn, med hensyntagen til lufthavnens høje sikkerhedsniveau både i forhold til IT- og brandrisici. 

Lufthavnen er ramme for en række forsøg med at lagre strøm med henblik på at gemme og bruge grøn strøm, produceret af sol og vind, på den mest effektive måde.

Batterisystemet, der er leveret af firmaet Xolta, er på 900 kW / 1.200 kWh. Kapacitetsmæssigt, svarer det til en gennemsnitlig families elforbrug i tre måneder.

Batterisystemet bliver placeret i Maglebylille, syd for terminalerne, ved lufthavnens værksteder og garageanlæg. Her er der både tilsluttet solcelleanlæg og ladestationer, som kan indgå i de forskellige test af systemet, uden det påvirker den daglige drift af lufthavnen.

Kiilde: Teknologisk Institut.

2ctrl ApS

Sponseret

KNX er rygraden i ikonisk glasbygning

Glamox A/S

Sponseret

Intelligente lysstyringssystemer skaber nye muligheder – Glamox styrker indsatsen i Danmark

Relateret indhold

17.09.2025Ecofoss/Green:ID

Sponseret

Stærke løsninger til mørkere tider - LED belysning fra ECOFOSS

17.09.2025Wexøe A/S

Sponseret

Haupa presseværktøj, klippeværktøj, muffer og kabelsko

16.09.2025Alcadon ApS

Sponseret

Lær af dem der valgte Alcadon Group

16.09.2025Alcadon ApS

Sponseret

Lær af dem der valgte Alcadon Group

16.09.2025Lan-com A/S

Sponseret

Glaskuben i København er blevet gennemrenoveret og har fået Giga-Lan 10G Kabelsystem

16.09.2025Malmbergs Elektriske A/S

Sponseret

Vælg belysningsfunktion før eller efter installation

16.09.2025Malmbergs Elektriske A/S

Sponseret

UBIQUA batterilamper der kombinerer design og funktionalitet

16.09.2025PHOENIX CONTACT

Sponseret

Ny 1-polet transientbeskyttelse VALVETRAB SPP

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle