Konkurstruede virksomheder reagerer for sent
Hvis kriseramte virksomheder henvender sig i tide, har de bedre mulighed for at overleve, mener projektorganisationen Early Warning.
I 2008 førte 24 procent af henvendelserne til Early Warning til en virksomhedslukning, mens tallet i 2011 er steget til 38 procent. Stigningen bekymrer national projektleder i Early Warning Svend Røge:
Det er min vurdering, at mange flere vil overleve, hvis vi kommer ind med vores bistand tidligere. Derfor arbejder vi på at få et tættere samarbejde med pengeinstitutterne, der er blandt de første til at se, at en krise er under opsejling. De kan hjælpe både sig selv og virksomheden ved at formidle kontakten til os på et tidligere tidspunkt, så vi har flere strenge at spille på i forsøget på at redde virksomheden, siger han.
I det første halvår af 2011 fik Early Warning i alt 374 generelle henvendelser fra kriseramte virksomheder. Det er et fald på 11,2 procent i forhold til året før, men tallet ligger stadigvæk på et meget højt niveau, og det vidner ifølge Svend Røge om, at presset på virksomhederne stadigvæk er meget stort.
Early Warning er en landsdækkende projektorganisation, finansieret af Erhvervs- og Byggestyrelsen, som er lokaliseret i de regionale væksthuse. Organisationen har tilknyttet et stort korps af frivillige rådgivere, der rekrutteres blandt erfarne erhvervsfolk.