Markedsføring stor udfordring for mindre installatører

De opgaver, der er forbundet med effektiv markedsføring, volder ofte problemer i mindre vvs-virksomheder. Holdningen er ofte, at det er for dyrt og for tidskrævende at markedsføre sig, lyder det fra organisationen DS Håndværk & Industri.

Specielt i mindre vvs-virksomheder er det ofte et problem at finde tid til markedsføring, oplever Lise Daldorph, Salgs- og markedsføringskonsulent i DS Håndværk og Industri .

Krisen har fortsat godt fat i installationsbranchen, og kunderne henvender sig langt fra i samme grad som i de gode år under højkonjunkturen. Derfor er markedsføring kommet på dagsordenen i mange virksomheder, der ønsker at hæve omsætningen, så meget så muligt.

Men især for de mindre installationsvirksomheder er det en stor udfordring at finde ud af, hvor pengene bruges bedst og få udarbejdet professionelle markedsføringsmaterialer. Det fortæller Lise Daldorph, der som salgs- og markedsføringskonsulent i DS Håndværk og Industri blandt andet vejleder mindre vvs-virksomheder i markedsføring.

”De mindre virksomheder ved, at det er vigtig at gøre en indsats på markedsføringsområdet, men der er typisk nogle barrierer, de støder på. For eksempel er tid ofte et problem i virksomheder med under fem ansatte, hvor indehaveren typisk har mange kasketter på. En anden ting, jeg ofte oplever, er, at vvs-installatørerne har et billede af, at markedsføring altid er forfærdeligt dyr, selvom den langtfra behøver at være det,” fortæller Lise Daldorph og tilføjer, at situationen ikke bliver bedre af, at mange af de virksomheder, som hun er i kontakt med, har forsømt at markedsføre sig og opbygge nye markeder, da det for nogle år siden gik forrygende i branchen.

”Da nedturen pludselig kom, var der mange både i b2b og b2c-markedet, der fik en ”hovsa-oplevelse”, fordi alle kunderne pludselig forsvandt. Nu skal de så bruge mange kræfter på at markedsføre sig – men det er lidt sent at gå i gang,” konstaterer Lisa Daldorph.

Små historier i lokalavisen
Selv om der er krise, og pengene er små, kan man dog godt gennemføre en intelligent markedsføringsindsats, mener Lisa Daldorph. Hun råder som udgangspunkt de virksomheder, der beder om hendes hjælp, til først at identificere hvad det er for ting, de har at byde på, som konkurrenten ikke kan. Altså at få afgrænset hvad det er for et budskab, man vil have ud rent markedsføringsmæssigt. Derefter er det ifølge Lisa Daldorph vigtigt at finde ud af, hvilken kommunikationsform, der passer til virksomheden – og hun kommer gerne med tips:

”En overset måde at få et budskab ud på, som jeg ofte slår et slag for, er, at virksomhederne skal forsøge at få små historier i lokalavisen, fordi kunderne typisk befinder sig netop i det segment, der læser dem. Det behøver ikke at være noget stort og forkromet – men bare små historier om nyansættelser, forfremmelser eller hvis man har lavet en spændende opgave, som man er særlig stolt af,” forklarer Lisa Daldorph og fortsætter:

”Mange af de installatører jeg taler med siger, at de har tænkt på det, men ofte er de i tvivl om, hvordan man lige får fat på en journalist. I de tilfælde giver jeg det råd, at de skal spørge den person, de taler med, når de tegner annoncer. Det er oftest den nemmeste indgang,” forklarer hun.

”Flyers” er billige og effektive
En anden god mulighed for at markedsføre sig billigt, men effektivt, er ifølge Lisa Daldorph, at lave små kampagner, hvor man stikker flyers i postkasserne i sit nærområde. Igen pointerer Lisa Daldorph, at der ikke behøver at være tale om en dyr løsning på glittet papir – bare det produkt man deler ud, ser professionelt og seriøst ud.

Især hvis der er en god, aktuel anledning, kan flyer-modellen være givtig, mener hun.

”Hvis der er en tilskudsordning, hvor folk kan spare nogle penge, er det altid en god idé at gøre en ekstra indsats for at gøre dem opmærksomme på det. Det kunne for eksempel være oliefyrspuljen, som man kan få tilskud fra i øjeblikket,” siger Lisa Daldorph og understreger, at et par hundrede flyers, som man deler ud efter fyraften, kan have en kæmpe-effekt, hvis man forstår at ramme de rigtige husejere.

DS håndværk og Industri oplever dog ofte, at det er en stor udfordring for vvs-installatørerne at få skrevet noget og sat tekst og billeder sammen, så det ser godt ud. Derfor arbejder organisationen i øjeblikket på et fleksibelt marketing-værktøj, som skal hjælpe med netop dét.

”Det er et værktøj, som skal være tilgængeligt via vores hjemmeside, hvor medlemmerne kan gå ind og vælge mellem nogle faste kombinationsmuligheder af tekster. Det kan for eksempel være forudskrevet tekst om udskiftning af oliefyr, rørsystemer i badeværelset eller tjek af gamle ventiler. Når de har fundet det emne, der passer til deres behov, skal de blot indsætte logo, navn og eventuelt et billede, så har de faktisk lavet en personlig brochure”, fortæller Lisa Daldorph om web-værktøjet, som hun håber, vil spare vvs-installatørerne for både tid og penge.

Hjemmesiden skal være skarp
Hjemmesider er også et område, hvor mange mindre vvs-virksomheder bliver udfordret, fortæller Lisa Daldorph. Hun deler de virksomheder, hun er i kontakt med op i tre kategorier.

”Der er nogen, der har nogle virkelig flotte, professionelle hjemmesider, så er der dem, der har fået venner eller bekendte til at lave dem efter bedste evne, og endelig er der nogle, som ikke har en hjemmeside, fordi de mener, at fru Jacobsen enten bruger telefonbogen eller hører, hvem naboen har brugt, når hun skal have udført vvs-arbejde,” siger Lisa Daldorph.

Hendes råd er altid, at hvis man vil have en hjemmeside, så skal den også se professionel ud.

”Man skal ikke tage fejl af, at nettet er blevet det sted, hvor hovedparten af befolkningen søger den her slags informationer. Og hvis jeg som forudsætningsløs forbruger googler ”vvs Odense”, så vælger jeg altså den virksomhed, der har den mest professionelle hjemmeside ud af den meget lange række, der kommer frem på skærmen.”

Erkendelsen af at nettet og google bliver et mere og mere populært redskab til at finde håndværkerhjælp, får også Lisa Daldorph til at anbefale vvs-installatørerne, at være påholdende med hvor mange penge de bruger på telefonbøger.

"Min anbefaling er, at de skal have den mindst mulige annonce i telefonbogen. Det kan bare være vvs-installatør, adresse og telefonnummer. Ingen billeder, ingen tekster. Der skal bare være en mulighed for at ældre kunder kan slå op og ringe. Hvis man lader sig overtale til større annoncer bruger man penge på noget, man ikke får nok ud af – og det er der ingen grund til i disse tider,” understreger Lisa Daldorph.

LEDVANCE A/S

Sponseret

Værktøjsfrit højkvalitetsarmatur til haller og butikker

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

10.05.2024Installator.dk

SMVdanmark trækker sig fra kodeks: Det har været en narresut

10.05.2024Installator.dk

KNX har central rolle i fremtidens bæredygtige byggeri

11.04.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

Grønne resultater: AO på vej mod halvering af CO2-udledningen

09.04.2024TEC7

Sponseret

Produktnyhed: Revolutionerende limning af store områder.

04.04.2024Installator.dk

For lidt plads kan løses med bedre lovgivning

22.03.2024RIB Software

Sponseret

Deltag i ny markedsundersøgelse og vind 1 stk. Apple Airpods (3. generation)!

19.03.2024Schneider Electric A/S

Sponseret

Kundetilpassede skabe og effektiv logistik sikrer effektiv produktion hos Ehcolo

19.03.2024Installator.dk

Behov for meget mere og hurtigere klimatilpasning

Jobmarked

Se alle

Solar Danmark

Intern sælger El

Trives du med en alsidig hverdag, hvor du samtidig kan være en del af et stærkt og dynamisk salgsteam, som har den gode kundeoplevelse i fokus? Har du fagligheden i orden samt teknisk flair, og kan du yde god og professionel rådgivning inden for tekniske/elmæssige løsninger? Så har du nu muligheden for at blive en del af vores team.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

27.05.2024

BWT

Servicetekniker med teknisk baggrund | Vandbehandling erhverv

Vil du være en del af vores succes? Hos BWT Danmark har vi forrygende travlt og søger en dygtig servicetekniker til vores serviceteam på Fyn.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Skift topnøglen ud med telefonen og bliv teknisk salgs- og kunderådgiver

Har du været udekørende i VVS-branchen? Og er du klar til en ændring i dit arbejdsliv? Så er det måske dig vi søger til stillingen som teknisk salgs- og kunderådgiver hos METRO THERM.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roth Danmark A/S

Sælger til Roth Danmark A/S

Nord- og Midtjylland. Nu har du en unik mulighed for at blive en del af et stærkt salgsteam. Du er stærk på VVS-kunder, og hos os planlægger og tilrettelægger du selv din arbejdsdag.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ABB A/S

Field Service Engineer / tekniker med interesse i spændet mellem IT og automation

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

12.05.2024

GN Belysning A/S

Salgskonsulent til el-installatører, Sjælland og øerne

Vi søger en engageret og erfaren salgskonsulent, der får ansvaret for at udvikle salget og kunderelationerne på Sjælland og øerne.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

METRO THERM A/S

Vi søger en Key Account Manager til vores varmepumpeteam

Har du forstand på varmepumper? Og trives du på landevejen? Så er det måske dig, vi søger som vores nye Key Account Manager hos METRO THERM.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Solar Danmark

Intern sælger El

Trives du med en alsidig hverdag, hvor du samtidig kan være en del af et stærkt og dynamisk salgsteam som har den gode kundeoplevelse i fokus? Har du fagligheden i orden samt teknisk flair, og kan du yde god og professionel rådgivning inden for tekniske/elmæssige løsninger? Så har du nu muligheden for at blive en del af vores team.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

11.05.2024

ABB A/S

Projektleder inden for el-infrastruktur

Tag dit næste karriereskridt hos ABB sammen med et globalt team, der giver energi til transformationen af vores samfund og industri for at opnå en mere produktiv, bæredygtig fremtid. I ABB har vi et klart mål om at udbrede diversitet og inklusion både når det gælder: køn, LGBTQ+, handikap, etnicitet og alder. Sammen er vi startet på en rejse, hvor vi allesammen både individuelt og sammen hylder og hilser individuelle forskelle velkommen.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.05.2024

METRO THERM A/S

Financial controller søges til METRO THERM i Helsinge

Er du uddannet financial controller eller er du en erfaren regnskabsassistent, som motiveres af at arbejde med regnskab og tal? Så er det måske dig, som vi søger til stillingen financial controller hos METRO THERM i Helsinge.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danvak
Kursus
Commissioning

Vi oplever, at der er et stigende behov for færdigheder inden for dette felt i forbindelse med kravsspecifikation, projektering, opførelse, aflevering og drift af byggerier i Danmark.

Dato

29.04.2024

Tid

08:00

Sted

Trinity Hotel & Konference Center, Gl. Færgevej 30, 7000 Fredericia

RIB Software
Kursus
Opfylder du kravene til DS1140, og skal du nå at have en plads på vores kursus?

DS1140 omhandler kvalitetssikring af bærende konstruktioner, hvilket betyder at de konstruktionsbærende fag nu skal opfylde en lang række nye krav, der stilles til kvalitetssikring og dokumentation.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Online

RIB Software
Kursus
DS1140 KURSUS: Tilmeld dig nu!

DS1140 omhandler kvalitetssikring af bærende konstruktioner, hvilket betyder, at de konstruktionsbærende fag nu skal opfylde en lang række nye krav, der stilles til kvalitetssikring og dokumentation.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Online

Danvak
Kursus
Linjetabsberegning med HEAT2, Grundkursus

På dette kursus lærer du at bruge beregningsprogrammet HEAT2 til at bestemme linjetabskoefficienter for typiske konstruktioner, og du lærer at bruge programmet til at vurdere risiko for kondens. Programmet læres ved gennemgang af en række typiske eksempler og øvelsesopgaver.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Trinity Hotel & Konference Center, Gl. Færgevej 30, 7000 Fredericia

Scankab Cables A/S
Messe
Scankab på EL & TEKNIK A-1309

EL & TEKNIK er Danmarks førende fagmesse, hvor de seneste teknologiske trends og innovationer inden for branchen præsenteres. Og som kabelproducent er vi naturligvis til stede på dette års messe, der afholdes i Odense Congress Center.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30

Sted

Odense Congress Center

Avidenz A/S
Kursus
Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse (Kolding)

Tag den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse hos Avidenz - autoriseret arbejdsmiljørådgiver.

Dato

14.05.2024

Tid

08:00

Sted

Scandic Kolding, Kokholm 2, 6000 Kolding