Succesfuldt familieforetagende
Installatør Horisont har besøgt VVS-firmaet Rasmussen og Sønner ApS på Amager. Trods de mange tegn på krise i det danske samfund har det lille firma fortsat en god omsætning, ikke mindst takket være en fornuftig spredning af aktiviteterne.
Rasmussen og Sønner ApS har valgt en noget utraditionel om end meget iøjnefaldende markedsførings-gimmick med et toilet på taget af servicevognene. Foto: Rasmussen og Sønner ApS.
Der er mange måder at få opmærksomhed på. Nogle firmaer har skrigende reklamer på siden af servicevognen, andre reklamerer i radio og tv. Rasmussen og Sønner ApS har såmænd et toilet monteret på taget af servicevognene! Det må siges at være et specielt kendetegn. Firmaets historie og nuværende organisering er også en smule usædvanlig.
Vi er et rigtigt familieforetagende, der går tilbage til 1930erne, hvor min oldefar købte forretningen. Siden overtog min farfar den og efter ham min far. I dag er vi ti ansatte i firmaet, hvoraf vi har fire udefra forstået i den allerbedste mening. Det er tre svende, som har været hos os i mange år, og en lærling. Resten af firmaet består af mine forældre, min kone og mine to brødre, der er henholdsvis gas- og vandmester og kloakmester, fortæller 46-årige Jan Rasmussen, der selv er uddannet gas- og vandmester. Medarbejderstaben er i øvrigt meget stabil.
Hos os har vi den politik, at når alle yder det maksimale i pressede perioder, skal der også være plads til alle i de perioder, hvor der er knap så meget at lave.
Netsalg øger kontaktfladen
En af aktiviteterne er netsalg i webshoppen VVS Comfort.
Vi har i flere år været med i en landsdækkende kæde ved navn VVS Comfort. Vi har en andel i kæden, som består af et hovedkontor, der administrerer vores webshop, forhandler leverandøraftaler på plads og står for udgivelsen af VVS Comfort-avisen, der er en reklameavis, som uddeles fire-seks gange årligt efter postnumre inden for en aftalt radius af de deltagende butikker i kæden, forklarer Jan Rasmussen og fortsætter:
Vores fortjeneste på netsalget er relativt beskedent, men til gengæld trækker vi på grund af avisen og netbutikken mange kunder til vores udstilling i butikken. Det er ikke usædvanligt, at folk kommer fra Roskilde med avisen i hånden og går målrettet efter tilbuddene eller fortæller, at de har set os på nettet. Derfor ved vi, at vores engagement i denne kæde bærer frugt.
Flere gør-det-selv-folk
Det er også Jan Rasmussens erfaring, at kunderne ved køb af dyre produkter, herunder især sanitetsprodukter, vil se dem live, inden købet effektueres.
Vi kan af indlysende grunde ikke have alle produkter i vores udstilling, så i de tilfælde, hvor kunden ønsker at se et specielt produkt, henviser vi til Brødrene Dahls Bad & Design, som vi har et samarbejde med.
Udstillingen på Amagerbrogade er generelt et uundværligt aktiv for firmaet.
Udstillingen kan vi afgjort ikke undvære der kommer mange kunder ind fra gaden og handler med os. Vi kan desuden konstatere, at vi i dette års første to måneder sammenholdt med de to første måneder i 2009 har haft en omsætningsfremgang på 20 procent over disken i butikken. En af forklaringerne på det, tror jeg, er en markant stigning i gør-det-selv-folket. Det betyder, at de henter varerne i en butik som vores og monterer tingene selv i stedet for at gå til en lokal VVS-installatør og bede ham om at levere og montere tingene.
Jan Rasmussen peger på, at det i øvrigt kun er relativt få kunder, der kommer tilbage for at få råd og vejledning om montering af nye aggregater, eller hvad de nu har købt, og ofte er det i forbindelse med udskiftning af varmesystemer, mens montering af sanitetsdele volder langt mindre besvær for de uprofessionelle.
Gyngerne og karrusellerne
Hvad angår den generelle afmatning i samfundet, er familievirksomheden på Amager naturligvis ikke gået helt ram forbi.
I vores håndværksafdeling har vi helt sikkert mindre at lave, end vi gerne vil, også selv om vi har et godt lokalt samarbejde med en murer, en tømrer, en elektriker og en maler, når vi giver tilbud på hele badeværelser eller bliver kontaktet af en af de andre håndværkere om et nyt badeværelse, det går jo selvfølgelig begge veje i et sådant samarbejde. I det hele taget har vi det sådan, at vi helst deltager i projekter med hele badeværelser, påpeger Jan Rasmussen og uddyber:
Dermed mener jeg, at vi helst ikke deltager i f.eks. større renoveringsopgaver, hvor vi kun skal udføre en mindre del af den samlede entreprise. Vi har oplevet for meget bøvl med beboerne, mens vi oplever langt større tilfredshed og forståelse for vores arbejde hos private, der selv har igangsat at få etableret f.eks. et helt nyt og indbydende badeværelse.
Han kan dog pege på et konkret område, hvor håndværksafdelingen har noget at se til.
I øjeblikket er vi inde i en god bølge af fjernvarmeanlæg, der på grund af alder skal udskiftes, men det er jo som sagt noget, der kommer i bølger med regelmæssige mellemrum og ikke noget, vi kan regne med konstant.
Aktuelle tendenser
I enhver periode er der nogle gennemgående salgstendenser, og det uanset om det er op- eller nedgangstider.
De kunder, som vi handler med, der ønsker den lille sanitetsløsning, går efter et nyt toilet og en ny håndvask typisk begge dele i hvidt. Her vil jeg gerne indskyde, at væghængte toiletter er blevet moderne, uanset om kunderne går efter den minimalistiske løsning eller totalløsningen. Løsningen nummeret dyrere er med nye armaturer og et nyt bruseaggregat, der matcher hinanden. Næste løsning er groft sagt totalløsningen, der også omfatter varme i gulvet, skjulte rør i væggen, håndklæderadiator og nye fliser eller glasvæv i hele badeværelset, oplyser Jan Rasmussen.
I øvrigt er lysebrune eller beige farver in i øjeblikket ifølge Jan Rasmussen, der samtidig peger på et par andre klare tendenser i tiden.
En overgang blev badeværelset nærmest omtalt som et opholdsrum. Den tendens er efter min vurdering afløst af en mere praktisk tilgang til badeværelset. Kunderne ønsker praktiske, funktionelle løsninger, der samtidig gerne må inkludere vand- og energibesparende elementer. Derfor er salget af f.eks. raintowers (bruseaggregat deluxe) og spabade helt i bund, hvilket hænger sammen med, at det er både dyre og vand- og energiforbrugende installationer. Hertil kommer en for mange travl hverdag, hvor der ganske enkelt ikke er tid til at lægge sig i et spa- eller boblebad.
Salget af berøringsfrie armaturer er ikke overraskende primært rettet mod restauranter og institutioner, der stiller store krav til hygiejnen. Endelig nævner Jan Rasmussen, at der er et begrænset salg i firkantede håndvaske. Her skal man dog være opmærksom på, om man i det hele taget har plads til en firkantet vask, for en sådan kræver langt mere plads end en traditionel rund vask.