Strategisk employer branding skaber overflod af ansøgninger
Elektrikerbranchen skriger efter kvalificeret arbejdskraft – og problemet ser kun ud til at blive større i de kommende år. Hos installatørpartnerskabet Koble ApS har man derfor fokus på at understøtte partnervirksomhedernes rekruttering og tilknytning af medarbejdere – blandt andet ved at understøtte de enkelte partnervirksomheders employer branding.
Foto: Koble ApS
Koble ApS er et partnerskab af installatørvirksomheder over hele landet. Grundtanken i partnerskabet er, at virksomhederne fungerer som selvstændige enheder med eget brand, som får adgang til en række supportfunktioner og stordriftsfordele. Det giver ikke kun fordele i den daglige drift, men kan også udnyttes strategisk, når virksomhederne skal rekruttere nye medarbejdere, fortæller Group support med ansvar for drift, uddannelse og udvikling i Koble ApS, Marlene Norsted:
- Ud over de ting, som den enkelte virksomhed kan tilbyde lokalt – fx spændende arbejdsopgaver, et godt kammeratskab og en aktiv personaleforening – kan vores partnervirksomheder også slå på de muligheder, deres partnerskab i Koble åbner for deres medarbejdere. Det er fx muligheden for kompetenceudvikling i Koble Akademi, muligheden for ansættelse i en anden Koble-virksomhed, hvis man flytter, eller muligheden for nye, større og mere spændende opgaver, som Koble-partnere byder ind på sammen.
Marlene Norsted. Foto: Koble ApS
Hun fremhæver især Koble Akademi som et vigtigt parameter, som er blevet nævnt af flere nye medarbejdere i Koble-partnervirksomheder, når de skal fortælle, hvorfor de har valgt at søge om job netop der.
- Vi kan se, at muligheden for løbende faglig og personlig udvikling, og muligheden for videreuddannelse og talentspor, har stor betydning, når både lærlinge og elektrikere søger stillinger hos vores partnervirksomheder. Derfor er det også noget, der anvendes aktivt i virksomhedernes employer branding – både i de enkelte jobopslag, men også i løbende indsatser, hvor virksomhederne gør sig synlige for potentielle medarbejdere, siger Marlene Norsted.
Michael Wulff A/S står med et luksusproblem
Hos Koble-partneren Michael Wulff A/S i Støvring, Aabybro og Aalborg kan direktør Michael Wulff tydeligt mærke, hvilken forskel strategisk employer branding gør.
Virksomheden har de seneste år gjort en målrettet indsats, primært på de sociale medier, hvor de viser forskellige sider af Michael Wulff A/S som arbejdsplads – og det er tydeligt at det har givet pote.
- Vi har en helt klar contentplan, så vores opslag viser mange forskellige sider af hverdagen hos Michael Wulff A/S. Det kan være alt fra julefrokost og pensionsordning til frokosthygge på havnen i Rønne, når vi har medarbejdere udsendt på opgave – men også nogle af de store og spændende opgaver, man kan komme til at arbejde med, når man er ansat hos os. Deri indgår naturligvis også de ting, vi får adgang til via Koble, som uddannelse i Koble Akademi eller samarbejdsprojekter, hvor vi løser større opgaver sammen med nogle af vores Koble-partnere, siger han og afslutter:
Michael Wulff. Foto: Koble ApS
- Vi bruger desuden vores nuværende medarbejdere aktivt i opslagene og lader dem fortælle om deres hverdag og oplevelse af os som arbejdsplads. Det giver alt sammen en autenticitet og en troværdighed, man ikke kan skabe i store kampagner. Og det er helt tydeligt, at indsatsen virker: Vi får nu flere kvalificerede ansøgere, end vi har brug for, når vi slår en stilling op, uanset om det er som lærling, servicetekniker eller projektleder – og det er noget af et luksusproblem i vores branche!
Om Koble:
Koble er et stærkt fællesskab af solide, velfungerende og visionære el-installatørfirmaer over hele Danmark. I partnerskabet forenes styrken ved at være mange med den enkelte virksomheds stærke værdier, høje faglighed og lokale forankring.
Som partner i Koble får virksomhederne adgang til en række synergier, ressourcer og fælles indsatser, som kan styrke deres arbejdsmetoder, kompetencer og kendskabsgrad – til fordel for såvel virksomhederne selv som deres kunder rundt om i landet. Samtidig bibeholder de deres nuværende brand, organisation og lokale forankring.
Koble består pt. af 18 partnervirksomheder med i alt ca. 570 ansatte og en samlet omsætning på ca. 700 mio. kr.
Læs mere på www.koble.dk
Foto: Koble ApS
Foto: Koble ApS