Tekniq Arbejdsgiverne: Behov for at skærpe interessen for installatøruddannelserne
Faldet i antallet af ansøgere til installatøruddannelserne på landets erhvervsakademier får Tekniq Arbejdsgiverne til at skærpe fokus på modernisering og branding af uddannelserne, der også gerne må få tilført flere midler.
Markant færre søgte i år ind på uddannelserne til el- eller vvs-installatør – og det skaber bekymring i Tekniq Arbejdsgiverne, der ellers glædede sig over, at optaget på de såkaldte STEM-uddannelser (Science, Technology, Engineering og Mathematics) overordnet steg med to pct.
Derfor vil Tekniq Arbejdsgiverne nu sætte fokus på de muligheder, installatøruddannelsen giver.
Efter et ekstraordinært højt optag på uddannelserne til el-installatører og vvs-installatører i 2023 faldt optaget markant i år. Det skete selvom efterspørgslen på installatører er høj og uddannelsen giver gode karrieremuligheder og en god løn.
Fra 159 optagne i fjor på de erhvervsakademier, der udbyder uddannelserne, er tallet i år faldet til 107.
Uddannelserne til installatør – el og vvs – tager to år og kræver, at man i forvejen har en faglært uddannelse. Det er de eneste to videregående uddannelser, hvor det er krævet – og det betyder, at antallet af potentielle ansøgere selvsagt er markant mindre end hvis adgangskravet alene var en studentereksamen.
”Vi vil gerne gøre uddannelserne attraktive for de faglærte. Det skal ske ved, at de indholdsmæssigt er moderne i forhold til den grønne omstilling og bæredygtighed.
Og så skal vi via vores medlemsvirksomheder fortælle, at der er rigtig gode karrieremuligheder i at uddanne sig til installatør,” siger Jørgen Prosper Sørensen, der er chefkonsulent i Tekniq Arbejdsgiverne.
Farvel til lønnen i to år
”Vi ser det som lidt af et paradoks, at her er der tale om en uddannelse med gode karrieremuligheder og rigtig gode lønvilkår, men alligevel halter det med søgningen.
Omvendt er vi også glade for, at det kun er faglærte, der kan tage uddannelsen som installatør. Det borger for en høj kvalitet i uddannelsen og det er også det, som virksomhederne efterspørger,” fortsætter han.
Men som med de fleste andre uddannelser, skal de studerende leve af en SU. Og for en fagudlært elektriker eller vvs´er, der måske har stiftet familie, er et farvel til en god løn i to år ikke den mest attraktive udsigt.
Derfor er muligheden for at tage uddannelsen som installatør på deltid – og dermed kombinere studie- og arbejdslivet - blevet populær. Med deltidsuddannelsen, der blev oprettet i 2015, får man sin autorisation i hus, men har ikke den fulde palette af fag, som man har på fuldtidsstudierne.
Deltidsuddannelsen mangler f.eks. fag som projektledelse – og entreprisestyring, organisation og leldelse samt forretningsforståelse og virksomhedsdrift.
”Men deltidsuddannelsen er en succes og uddanner i dag flere installatører end fuldtidsuddannelsen. Det skyldes, at man ikke skal på SU og ikke behøver at sige sit arbejde op, men fortsat kan være tilknyttet virksomheden. Det er meget attraktivt, især når der utroligt travlt i sektoren. Og det meste af uddannelsen kan blive betalt fra vores kompetencefonde.
Det er også attraktivt for vores medlemsvirksomheder, at gode medarbejdere bliver i virksomheden på deltid under uddannelsen,” siger Jørgen Prosper Sørensen.
Tekniq Arbejdsgiverne drøfter også med erhvervsakademierne, der udbyder installatøruddannelserne, hvordan de kan komme lidt tættere på erhvervsskolerne, der uddanner elektrikere og vvs´ere.
”Så når man tager en uddannelse som elektriker, VVS’er eller energispecialist allerede dér bliver introduceret bedre for mulighederne for at videreuddanne sig på erhvervsakademierne,” siger han.
Fokus mod medlemsvirksomhederne
Erhvervsuddannelserne som elektriker og VVS’er er fødekæden til videreuddannelsen til installatør.
”Så jo flere, der uddanner sig til elektriker eller VVS’er, jo flere vil – alt andet lige - uddanne sig til installatør. Og vi er over de sidste ti år lykkedes med at fordoble optagelsen på de to erhvervsuddannelser, så det bør have en afsmittende virkning,” siger Jørgen Prosper Sørensen.
Men den skal hjælpes på vej. Derfor vil Tekniq Arbejdsgiverne i forhold til optagelsen på deltidsuddannelsen primært rette fokus mod medlemsvirksomhederne, mens det i forhold til fuldtidsuddannelsens handler om flere ting.
- For erhvervsakademiernes vedkommende handler det bl.a. om at have en god kontakt til erhvervsuddannelserne.
- Såkaldte Talentforløb på erhvervsuddannelserne kan være med til at inspirere de unge til at gøre karriere inden for faget.
- Skærpet indsats for at få fat i de unge på de sociale medier og generelt tale uddannelserne op i medierne.
Indsatsen for at brande uddannelsen til installatør bedre skal ske i samarbejde mellem Tekniq Arbejdsgiverne og erhvervsakademierne og kan f.eks. handle om, hvordan de beskriver uddannelsen på deres hjemmesider i forhold til den grønne omstilling, bæredygtighedsagendaen og hvordan mulighederne efter endt uddannelse beskrives, påpeger Jørgen Prosper Sørensen
”Vi synes jo uddannelsen giver super spændende muligheder både som projektleder og fagligt ansvarlig i små og store virksomheder – eller som selvstændig. Og med den elektrificering af samfundet, vi har gang i, er beskæftigelsen sikret mange år ud i fremtiden”.
Installatør-uddannelserne er og bliver små i forhold til de fleste andre videregående uddannelser. Det smitter af på økonomien og gør det svært for erhvervsakademierne at drive uddannelserne.
”Politikerne er i gang med at lave en reform af universitetsuddannelserne, men også af erhvervsakademierne og produktionsbachelor uddannelserne. Her ser vi meget gerne, at man fastholder et højt taksametertilskud til de tekniske uddannelser, så man også har mulighed for at udvikle uddannelserne, køre med mindre hold og tiltrække gode undervisere til installatøruddannelserne. Sidstnævnt kan nemlig være svært i dag, fordi høje lønninger gør det attraktivt at arbejde ude i branchen,” siger Jørgen Prosper Sørensen.
Færdiguddannede på deltidsuddannelsen
Færdiguddannede installatører på deltidsuddannelsen | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Akademiuddannelse som VVS-Installatør | 46 | 36 | 43 | 50 | 50 |
Akademiuddannelse som El-Installatør | 35 | 96 | 130 | 106 | 109 |
Ialt | 81 | 132 | 173 | 156 | 159 |
Tallene viser, hvor mange der har færdiggjort deres deltidsuddannelse det pågældende år.
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet