Energibesparelser skal sælges på økonomien

Hvad enten det gælder energirenovering eller vedvarende energi, skal det sælges på den økonomiske besparelse – eller eventuelt værdiforøgelse af boligen. For de fleste kommer den gode samvittighed i anden række.

”Når man skal sælge, er det vigtigt at tænke på, at folk først og fremmest kan forstå kroner og ører. De kan ikke nødvendigvis forstå hele teknikken. Installatørens opgave er at omsætte de tekniske installationer til blandt andet økonomi. Vi skal jo tale det sprog, som kunden forstår,” det siger IBI Salgschef Søren Schantz, Lemvigh-Müller.

Han mener, at det kan være svært for kunden at se, at man kan spare penge med en varmepumpe, hvis ikke man har det økonomiske regnskab foran sig, så det må installatøren stille til rådighed. På samme måde kan det være svært at forstå, at man skal investere i solceller, når tilbagebetalingstiden umiddelbart ser lang ud.

Privatkunder tænker mere langsigtet
”Men når man nu tager de stigende elpriser indover, og når man inddrager de bløde værdier som for eksempel selvforsyning, så begynder det at hjælpe på det,” bemærker han og sammenligner med en professionel bestyrelse i en virksomhed, som helt ville afvise en investering med så lang tilbagebetalingstid. Privatkunder har en anden tilgang.

”På privatmarkedet er det jo sådan, at hvis ikke vi sparer penge, så gider vi ikke. Sådan er det i hvert fald langt hen ad vejen, siger han,” men tilføjer så, at man på det her område skal tænke meget bredere.

For installatøren betyder det, at han lige pludselig skal ud og rådgive kunden om investeringer, altså hvad der skal til for at bevare prisen på et hus, og her betyder det en hel del for værdien af et hus, om energiregningen er høj eller lav.

Grossister skal vejlede bedre
”Nettomålerordning, investering, finansiering er jo ikke noget, installatøren er vant til at tale om, men det kommer han til, og her skal vi i grossistleddet være bedre til at holde nogle seminarer og kurser, hvor vi entrerer med nogle kontakter, vi ikke er vant til, for eksempel finansieringsinstitutter, vi skal jo også gøre tingene anderledes, for det her er meget mere en den traditionelle forretningsmodel,” siger Søren Schantz og henviser til at nogle installatører holder gå-hjem-møder, hvor de har en bank med.

Han mener, at disse installatørers succes skyldes, at de forstår at finde nogle partnere, som kan det, de ikke selv kan, fx hjælpe med finansiering. Han mener dog, at vi vil komme til at se partnerskaber, ”som vi aldrig har tænkt på før”.

Men det vigtigste af alt, det er, at vi bliver bedre til at forklare folk, hvad der er i det, bortset fra teknik. Hvad er der i det for mig som forbruger? Hvad får jeg ud af det? Og her skal vi tale om elbesparelser, tilbagebetalingstid, bedre energimærke og dermed værdiforøgelse af boligen.

Alcadon ApS

Sponseret

[INVITATION] Når man har arbejdet med fiber i næsten 30 år, så har man set lidt af hvert...

KlarPris

Sponseret

Installatørens hemmelige våben: Bestil smartere og arbejd hurtigere

Relateret indhold

11.11.2025Installator.dk

Faglærte fædre tager mere ansvar hjemme

10.11.2025Schneider Electric A/S

Sponseret

Arbejdskraft er industriens største mangelvare – men skal vi vente på flere uddannede eller tage teknologien i brug nu?

10.11.2025Installator.dk

Unidrains moderselskab fylder 80 år: Fra smede i Småland til industrikoncern

10.11.2025KlarPris

Sponseret

Digitalisering, der giver mening: Saml hele dit indkøb ét sted

07.11.2025Inspectly ApS

Sponseret

Kvalitet – hvad betyder det egentlig? 🤔

07.11.2025Installator.dk

Bravida bestiller 500 elvarebiler i rekordstor ordre

07.11.2025Installator.dk

Elektrificeringen af bilparken er i højgear

07.11.2025Avidenz A/S

Sponseret

Et godt arbejdsmiljø er blevet et konkurrenceparameter

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle