Solcellevirksomhed kræver sekscifret erstatning af Sikkerhedsstyrelsen
Grøn Sol A/S blev ramt af Sikkerhedsstyrelsens fejlagtige salgsforbud mod en række solcelleinvertere på det danske marked. Virksomheden kræver nu en sekscifret erstatning fra Sikkerhedsstyrelsen for skadet renommé og arbejdstid brugt på at berolige kunder.
Solcellevirksomheden Grøn Sol kræver en økonomisk erstatning fra Sikkerhedsstyrelsen på et sekscifret beløb. Kravet kommer efter, at virksomheden i en periode fra november 2013 til starten af februar i år, fik forbud mod at sælge solcelle-invertere af typen EHE-N3KTL 3kW og samtidig blev hængt ud med navn i en pressemeddelelse udsendt af Sikkerhedsstyrelsen.
Læs også: Sikkerhedsstyrelsen til solcelleejere: jeres anlæg kan give livstruende stød
Styrelsen har senere erkendt, at det var en fejl, at i alt fem typer invertere på det danske marked blev stoppet af et salgsforbud, som opstod, fordi styrelsen mistolkede en testrapport fra sikkerhedskonsulentfirmaet UL International.
Læs også: Salgsforbud mod solcelle-invertere anulleres
Kræver kompensation
Ifølge Mads Halgaard Madsen, der er administrerende direktør i Grøn Sol, bør den erkendelse helt naturligt blive fulgt op af en økonomisk kompensation fra Sikkerhedsstyrelsen.
Vi forventer, at Sikkerhedsstyrelsen erstatter de omkostninger, vi har haft i forbindelse med at blive hængt ud, for de har lavet en klar fejl, som har kostet os tab af omdømme og en masse arbejdstid, som er brugt til at berolige kunder, siger Mads Halgaard Madsen til installator.dk. Han betoner, at opgaven med at tale med kunderne har været særdeles tidskrævende. Det skyldes, at Sikkerhedsstyrelsen i pressen advarede om risiko for livsfarligt elektrisk stød, hvis solcelle-ejerne havde en af de nævnte invertere i kombination med en fejlstrømsafbryder af A-typen.
Læs også: Sikkerhedsstyrelsen åbner for erstatninger eftersolcelle-bommert
Efter Sikkerhedsstyrelsens udmelding fik kunderne den opfattelse, at de var i overhængende livsfare og det er et stort problem, når den instans, der giver dem den information, er Sikkerhedsstyrelsen. For hvorfor skulle jeg vide bedre end Sikkerhedsstyrelsen? Det er ret svært at forklare, når kunderne ringer, siger Mads Halgaard Madsen.
Han vil ikke sige præcis hvor meget, Grøn Sol kræver af Sikkerhedsstyrelsen, men flere hundrede tusinde, er der tale om.
Har modtaget to krav
Dorthe G. Rasmussen, der er vicekontorchef i Sikkerhedsstyrelsen bekræfter, at man på nuværende tidspunkt har modtaget et erstatningskrav fra Grøn Sol samt én anden virksomhed.
Vi vil nu se på, om Sikkerhedsstyrelsen er erstatningsansvarlig over for virksomhederne, siger hun i en kommentar til installator.dk.
Læs mere om sagen i den trykte udgave af Erhvervsmagasinet Installatør, som udkommer 14. marts.