Solcellevirksomhed kræver sekscifret erstatning af Sikkerhedsstyrelsen

Grøn Sol A/S blev ramt af Sikkerhedsstyrelsens fejlagtige salgsforbud mod en række solcelleinvertere på det danske marked. Virksomheden kræver nu en sekscifret erstatning fra Sikkerhedsstyrelsen for skadet renommé og arbejdstid brugt på at berolige kunder.

Solcellevirksomheden Grøn Sol kræver en økonomisk erstatning fra Sikkerhedsstyrelsen på et ”sekscifret” beløb. Kravet kommer efter, at virksomheden i en periode fra november 2013 til starten af februar i år, fik forbud mod at sælge solcelle-invertere af typen EHE-N3KTL 3kW – og samtidig blev hængt ud med navn i en pressemeddelelse udsendt af Sikkerhedsstyrelsen.

Læs også: Sikkerhedsstyrelsen til solcelleejere: jeres anlæg kan give livstruende stød

Styrelsen har senere erkendt, at det var en fejl, at i alt fem typer invertere på det danske marked blev stoppet af et salgsforbud, som opstod, fordi styrelsen mistolkede en testrapport fra sikkerhedskonsulentfirmaet UL International.

Læs også: Salgsforbud mod solcelle-invertere anulleres

Kræver kompensation
Ifølge Mads Halgaard Madsen, der er administrerende direktør i Grøn Sol, bør den erkendelse helt naturligt blive fulgt op af en økonomisk kompensation fra Sikkerhedsstyrelsen.

”Vi forventer, at Sikkerhedsstyrelsen erstatter de omkostninger, vi har haft i forbindelse med at blive hængt ud, for de har lavet en klar fejl, som har kostet os tab af omdømme og en masse arbejdstid, som er brugt til at berolige kunder”, siger Mads Halgaard Madsen til installator.dk. Han betoner, at opgaven med at tale med kunderne har været særdeles tidskrævende. Det skyldes, at Sikkerhedsstyrelsen i pressen advarede om ”risiko for ”livsfarligt elektrisk stød”, hvis solcelle-ejerne havde en af de nævnte invertere i kombination med en fejlstrømsafbryder af A-typen.

Læs også: Sikkerhedsstyrelsen åbner for erstatninger eftersolcelle-bommert

”Efter Sikkerhedsstyrelsens udmelding fik kunderne den opfattelse, at de var i overhængende livsfare – og det er et stort problem, når den instans, der giver dem den information, er Sikkerhedsstyrelsen. For hvorfor skulle jeg vide bedre end Sikkerhedsstyrelsen? Det er ret svært at forklare, når kunderne ringer”, siger Mads Halgaard Madsen.

Han vil ikke sige præcis hvor meget, Grøn Sol kræver af Sikkerhedsstyrelsen, men ”flere hundrede tusinde”, er der tale om.

Har modtaget to krav
Dorthe G. Rasmussen, der er vicekontorchef i Sikkerhedsstyrelsen bekræfter, at man på nuværende tidspunkt har modtaget et erstatningskrav fra Grøn Sol samt én anden virksomhed.

”Vi vil nu se på, om Sikkerhedsstyrelsen er erstatningsansvarlig over for virksomhederne”, siger hun i en kommentar til installator.dk.

Læs mere om sagen i den trykte udgave af Erhvervsmagasinet Installatør, som udkommer 14. marts.

Eaton Electric Danmark

Sponseret

Vidste du, at elektriske fejl er størst under vedligeholdelsesarbejde?

Uponor

Sponseret

Fremtidens fjernvarmeløsning er lige her

Relateret indhold

24.07.2024Installator.dk

Vinderne af Installatørprisen

23.07.2024Installator.dk

Bosch henter ny direktør fra egne rækker

17.07.2024RIB Software

Sponseret

Kombiner modeller i RIB Projekt!

24.06.2024Eegholm A/S

Sponseret

tic elkas/Eegholm-gruppen udpeger to nye bestyrelsesmedlemmer

19.06.2024RIB Software

Sponseret

Sådan undgår du, at din digital aflevering bliver en omkostning - Her er tre gode råd!

17.06.2024Installator.dk

Lige om lidt skal erhvervskøretøjer have TPMS på alle dæk

14.06.2024RIB Software

Sponseret

Nåede du ikke med på IKT-leder uddannelsen i Aarhus? Så tilmeld dig næste hold her!

11.06.2024Brødrene A & O Johansen A/S

Sponseret

AO har vist vejen i den grønne omstilling til elbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med Installator.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor tekniske installationer - el, VVS- og ventilationsbranchen.

Se flere temaer

Events

Se alle